Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Poker

WAV-to-MIDI converter

Rekommendera Poster

Har sökt på de flesta sajter efter en enkel gratis

eller shareware WAV-to-MIDI converter som inte klipper mitt i pga shareware.

Finns det ngn relativt enkel WAV-to-MIDI converter ?

Jag skall senare konvertera de till polyfonMIDI

-Intelliscore

-Digital Ear

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också funderat på samma sak men inte kommit så långt som till att testa någon. Du verkar ju ha testat det? Blir det bra?

Trummorna kan väl inte bli bra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har inte testat någon.

har kikat på snapshots-bilder men programmet klipper mitt i pga att de inte vill att man skall använda programmet utan att betala för det (700kr)

Jag vill bara ha en enkel så att jag snabbt kan ta en låt från betalsajten inpoc, converta till wav, sen till midi och sen via nokia suite phone.

tar lite tid men jag spara 11.50 kr per låt!

eller.. nja..

låt säga.. 2 min från A-ö va?

[inlägget ändrat 2002-12-13 14:17:59 av Poker]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

> Finns det ngn relativt enkel WAV-to-

> MIDI converter ?

Det finns ingen wav-to-midi converter överhuvudtaget. Dagens datorer är inte tillräckligt kraftfulla för att kunna göra en sån sak. Det behövs en människa till det.

Eftersom det inte är helt uppenbart för alla varför det är så ska jag försöka med en liknelse.

Tänk dig ett datorprogram som du kan ge ett foto till, och så skriver datorn ut i text vad bilden föreställer. Exempelvis: "Fotot är taget i en granskog. Till höger finns en sjö och vid sjön ligger en röd trästuga. Framför stugan står två personer." osv.

Det där är enormt svårt för en dator, men busenkelt för en människa. Likadant är det när man ska göra om wav till midi. En wav-fil innehåller ljud, precis som att man ställt en mikrofon någonstans och bara spelat in. Midi-filen ska sedan beskriva musiken som finns i detta ljud. Den ska tala om vilka toner som spelas, med vilka instrument, med vilken inbördes volym, osv.

En dator klarar inte såna här arbetsuppgifter idag. Frågan är om datorer någon gång kommer att klara det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, som jag sa så finns det inte. Dagens datorer är helt enkelt inte tillräckligt kraftfulla. Frågan är om de nånsin kommer att bli det. De blir ju bättre och bättre, men lika bra som en människa är ju svårt.

Om du läser lite noggrannare på länken du postade, i synnerhet faq:en och frågan "What does IntelliScore not do?", så ser du att de själva inte ens påstår att deras program klarar det:

http://www.intelliscore.net/faq.html

Vad programmet gör är att det exempelvis kan lyssna när du visslar i en mikrofon och tala om vilka toner det är. Inget revolutionerande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Nej, som jag sa så finns det inte

Jo, det gör faktiskt det. Jag har haft ett sånt program! Tyvärr har jag naturligtvis inte programmet kvar och minns inte vad det hette, men det existerar!

Resultatet blev inte jättebra, men åtminstone ett halvhyfsat grundmaterial för att redigera. Minns inte heller om det blev poly- eller monofoniskt resultat.

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

> Resultatet blev inte jättebra,

Nej, det är just det. För mig innebär ordet konvertera att man gör om något från ett format till ett annat. Men det som programmen som säger sig konvertera wav till midi gör är ju att analysera wav-filen och försöka plocka ut så många frekvenser de hittar och spara dessa till en midi-fil.

Att konvertera en wav-fil till midi innebär att man lyssnar på wav-filen för att höra vad det är för instrument och toner som spelas. Sedan spelar man in samma sak själv i en midi-fil.

Och detta finns det inget datorprogram som klarar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Att konvertera en wav-fil till midi innebär att man lyssnar på wav-filen för att höra vad det är för instrument och toner som spelas. Sedan spelar man in samma sak själv i en midi-fil.

Och detta finns det inget datorprogram som klarar.

Helt sant. Men nu är vi lite för petiga med begreppen tycker jag.. :)

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart det går och att det finns program som klarar det.

Allt handlar om vilka krav man har.

Om man menar med klarar, att man med god vilja eventuelt kan känna igen ursprunget så visst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju alltid prova att söka på Google med lite bättre söktermer nästa gång? pröva "freeware convert wave midi" och kolla svaren.

Här får du några länkar till progam som är gratis iaf - men tänk på att om du funderar på att konvertera musik med mer än ett instrument så kommer resultatet att bli ganska dåligt - det finns inget program idag som kan identifiera olika instrument och behandla dem som separata ljudspår på ett korrekt sätt - det som översätts är det mest framträdande ljudet, så ofta får man problem med ex.vis. trummor/röst som slår igenom när du vill ha fram en melodi.

Men lycka till iaf!

http://www.btinternet.com/~irshatwell/WaveGoodbye/intro.html

http://www.midi.ru/AudioToMidi/

AudioToMidi är ganska trevligt och interaktivt med kontroller som direkt visar vad som händer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska du bara ha de till telefonen så är det väl bättre att hämta midi-filer på nätet. Har hittat SVINBRA midi-låtar som knappast en vaw-midi converter kommer i närheten av!

Dessutom hittar man så gott som allt + att det är gratis.

Testade själv att ladda hem en bra version av Mission Impossible-temat. Omarrangerade det i ett midi-program(Cakewalk), kortade av det osv...

Laddade ner det till min T300 från hårddisken, simsalabim: POlyfon kanonlåt som ringsignal!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur får man en midi-låt som ringsignal på en Nokia 3200 från hårddisk till telefon på ett bra sätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...