Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Fler Ip nummer

tommy_bjerkevall

Recommended Posts

tommy_bjerkevall

Jag har en windows 2000 Advanced server som står i ett nätverk och skulle vilja ha flera interna ipadresser till den, men om jag lägger in fler än 5 på serverns nätverkskort så slutar IIS:en att fungera och datorn startar om hela tiden.

Finns det något annat sätt att göra det på?

Du kan använda host headers i IIS-servern. Man lägger till vilket hostnamn websiten ska ha. Kolla properties på siten, IP Address:, Advanced. Där har du host header name. Nu kan du köra alla siter på en ipadress om du vill.

3l33t

När du surfar till t.ex. www.aftonbladet.se så skickas förfrågan till ipnummret för aftonbladet (212.112.162.203). Webbrowsern skickar även med i förfrågan vilken site den vill ha (www.aftonbladet.se). På så sätt vet servern vilken site du vill ha på just det ipnummret.

Enkelt sagt surfar man som vanligt mot den. Vissa väldigt gammla webläsare skickar inte med host och då blir det lite problem.

3l33t

tommy_bjerkevall

Så om jag har tre webbsiter som ligger på w2k adv srv. ska alla siter ha samma ipnummer och tex hostheader ett.site.com, tva.site.com, tre.site.com?

Jo, så kan du göra. Du kan även ha t.ex. www.site1.com, www.site2.com etc. på samma IP. Sen kan du ju ha flera IPn med flera siter på varje.

3l33t

tommy_bjerkevall

Jag provade att lägga upp en ny webbsite i IIS:en med hostheadern: www.testsite1.se.

Den har samma IPadress som defaultsite.

Fick meddelandet att den inte kan hitta www.testsite1.se

tommy_bjerkevall

Dett ska bara funka internt, du ska tex inte kunna surfa in på www.site1.se och vad jag vet så har vi inte någon dns server här. elelr menar du något annat med mappningen i dns:en?

Hur får klienterna tag på rätt IP till siterna nu då? På något sätt måste klienterna veta att site1 har IP x.x.x.x.

En grej du kan göra är att lägga till detta i hosts-filen. Annars är en lokal DNS en bra lösning.

3l33t

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...