Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Innehållsdeklarera skatten


Johan Malm2

Rekommendera Poster

Jo, det låter som ett bra förslag.

Samtliga uppgifter är iofs enligt lag offentliga, men det vore juh tusan så mkt enklare för gemene man att ta del av en enklare spec än att lusläsa http://www.rsv.se eller http://www.scb.se mfl.

 

Ett tips är annars att styra surfbrädan mot din egen kommuns hemsida och läsa infon under kommunrevision.

 

Men som skribenten delger så borde det vara lättare att ta del av informationen över var skattepengarna tar vägen - helt riktigt.

 

Mvh

-Cat

_________________________________________________

”Varför vara besvärlig

när man med lite fantasi kan bli helt omöjlig.”

okänd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det blir ju lite möjligheter. t.ex. skulle man kunna slänga in mycket pengar i fonder som man säljer på slutet av året och betalar sin skatt. Om man har tur har fonderna gått upp ;)

 

Bygger iofs på att man bara betalar in skatten en gång per år, men så fungerar ju viss skatt redan.

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och alla de som skulle frestas att inte betala in så mycket som krävs?? Så vi får ännu fler med miljonskulder hos kronofogden? Nu talar jag inte hos de som tjänar minst, även om de skulle lida mest av att ha betalningsanmärkningar, nej jag talar om de rika. De som skiter blanka fan i att de har mångmiljonskulder, för de har så mycket pengar iallafall, att de inte påverkas av det. Vill vi verkligen ha det så att de som är rika kan skita i att betala skatt? Jag vill inte ha det så, men jag vill ha tydligare redovisning av vart mina skattepengar går... Vad gäller moms så redovisas det alltid när du köper något, så det är irrelevant i diskussionen.

 

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är klart ett problem. Men dom som missköter sig får bli bestraffade ordentligt. Hur vet jag inte...

 

Alla system har för och nackdelar.

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte helt fel, men risken som Cloudberry skriver om finns ju, i början i alla fall. Har man inte sånt system i USA förresten? Men helt OK att redovisa vart våra pengar går, då skulle inställningen till skatter ändras (vilket säkert är meningen med såna här artiklar) Kanske skulle det leda till att politikerna skulle handskas mer varsamt med våra pengar. Det finns saker att spara på, och då menar jag inte att sparka fotfolk.

[inlägget ändrat 2002-12-13 14:10:15 av Pentti H]

[inlägget ändrat 2002-12-13 14:18:35 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man säger så här då, oavsett vad som är meningen med artikeln, så skulle det väl inte skada att vanligt folk blir mer upplysta om vad deras pengar tar vägen? En tonåring som t ex köper en tröja för 1 000 spänn vet förmodligen inte att den egentligen kostar 800, 200 är skatt som går direkt till Ringholm. Sådant skulle kunna framgå mer i butikerna. En annan idé kan vara att ange arbetsgivaravgiften, och kalla den för arbetsgivarSKATT, på lönesedeln så att folk tänker till och blir mer medvetna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...