Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Någon som vet hur jag ska fixa detta?


DNAGoa

Rekommendera Poster

<?php @session_start();

@$user = $iwcuser;

@$pass = $iwcpass;

 

if(!$user) {

 

echo("<script language=JavaScript>");

echo("self.location.replace('../login/ouch.php')");

echo("</script>");

 

}

 

$open = mysql_connect("localhost", "******", "******");

 

$info = mysql_db_query("iwcusers", "SELECT * FROM users WHERE username = '$user'", $open);

 

$rad = mysql_fetch_array($info);

 

if($user == $rad["username"] & $pass == $rad["password"]) {

 

$id = $rad["id"] ?>

 

Vissa personer kan inte logga in på denna sida och alla dom andra sidorna som använder detta, fast dom har loggat in. Men jag och några andra kan göra det så hur ska jag förnya denna koden så att det ska funka för dom också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser koden ut så? Den slutar lite konstigt, med en måsvinge och sen en rad som inte har något ;

 

Testar det enklaste först :)

 

Det är enkelt om man kan det./Björn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var verkligen inte till någon nytta att du svarade så men om du vill tjäna inlägg så är det väl bara skriva en massa skit, som detta meddelande. Jag skulle verkligen vilja veta hur jag ska göra för att det ska funka med PHP 4.1.2 och så att det blir säkert!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var verkligen inte till någon nytta att du svarade så men om du vill tjäna inlägg så är det väl bara skriva en massa skit

Han ställde bara en självklar fråga eftersom det fanns vissa uppenbara brister i slutet av koden.

 

Utan att titta mer på koden så kan jag säga om vissa kan logga in men vissa inte kan det så kan det bero på att de 'förbjudit' att cookies sparas på deras dator. Då fungerar inte sessionen.

 

PS. Vilken variabel i sessionen håller reda på att man är inloggad? För att ett värde ska stanna i sessionen och vara tillgänglig för andra sidor så måste de registreras i sessionen med tex:

session_register(inloggad');

$inloggad= "ja"; //vid lyckad inloggning

 

 

Moderatorn - Som ber inblandade att fortsätta diskutionen på ett 'sansat' sätt.

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ett värde ska stanna i sessionen och vara tillgänglig för andra sidor så måste de registreras i sessionen med tex:

Nej du ;) Inte registra med nya versioner av PHP. Man ska istället använda sig av $_SESSION.

 

Jag håller med bjbe, om man klistrar in en kod, men redigerar bort valda delar, måste man se till att syntaxen ändå är korrekt. Annars är det ju lätt att tro att det är det som är felet.

 

För övrigt har jag försökt hjälpa DNAGoa med samma problem i en tidigare tråd (//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=371194) men han verkar ha valt att inte försöka med mina tips.

 

Jag hjälper gärna till, men helst ska ju den som vill bli hjälp ha försökt lite själv först, inte bara förvänta sig att amn ska skriva en fullständig kod åt dem.

Sedan föreslår jag att man läser manualen både en, två och tre gånger innan man frågar.

 

Jag kan bara säga att jag lärde mig PHP direkt från exempel och manualen, helt utan hjälp.

Först på senare tid har jag börjat skriva här i eforum, mest för att dela med mig av mina kunskaper, men även för att ibland ställa frågor (som oftast förblir obesvarade? ;) ).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du ;) Inte registra med nya versioner av PHP. Man ska istället använda sig av $_SESSION.

Jag är konservativ och håller mig till de gamla goda metoderna. ;)

 

Skämt å sido, är det någon skillnad, rent "tekniskt", mellan att registrera variabler eller tilldela dem med $_SESSION?

 

Eller är det bara en förnyelse i PHP-språket som tex $HTTP_POST_VARS <-> $_POST?

 

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-12-12 20:36:10 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är en skillnad rent tekniskt.

$_SESSION är superglobal, dvs. om du vill komma åt en sessionsvariabel i en funktion behöver du inte deklarera den som global först.

 

Ett annat plus är att man direkt vet om en variabel är en sessionvariabel eller inte, vilket underlättar kodläsningen.

 

Jag rekomenderar varmt att man använder sig av de nya metoderna, då de gamla säkert kommer att fasas ut allteftersom PHP mognar.

 

Ex.kod på gammalt sätt (9 rader):

session_start();
session_register("variabel");
$variabel = "test";
function förstör_variabel($namn) {
global ${$namn};
session_unregister($namn);
unset(${$namn});
}
förstör_variabel("variabel");

Nya sättet (6 rader):

session_start();
$_SESSION["variabel"] = "test";
function förstör_variabel($namn) {
unset($_SESSION[$namn]);
}
förstör_variabel("variabel");

Som ni kan se är det färre rader, och mer överskådligt.

Det koden gör är att först skapa en sessionsvariabel, och sedan anropa en egen funktion som förstör variabeln och tar bort den ur sessionen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tillägg till min föregående postning:

$HTTP_POST_VARS är ej exakt samma sak som $_POST. Även $_POST är en superglobal, och det är inte $HTTP_POST_VARS.

 

Jag är konservativ och håller mig till de gamla goda metoderna.
Det tycker jag du gör helt fel i.

När det gäller kodning är huvudsaken att det ska vara så enkelt, snabbt, och logiskt som möjligt.

För övrigt är det inte "goda" metoder, utan bara krångliga, utan några fördelar alls. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Almir.

Jag har inte någon strategi för att få många inlägg. Däremot har jag en strategi när jag programmerar och det är att felsöka systematiskt.

 

Det är enkelt om man kan det./Björn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry för att jag inte var så snäll förut men det är så att jag är så arg på att vissa personer inte kan logga in på min sida, men andra kan det men jag vet inte vad ni snackar om, men det är säkert heller ingen självklarhet då!

 

Men skulle verkligen bli glad om någon kunde hjälpa mig med denna koden eller något annat, kan skicka över koden om ni vill så kan ni titta lite mer på denna, men bara om ni har lust för lite utmaningar och har lite tid över för en "Loser"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...