Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Phoenix - plus och minus


Anp

Rekommendera Poster

Många som har tipsat om webläsaren Phoenix så fort det börjar babblas om vilken som är bäst osv..

Nu har jag hämtat hem den och får väl erkänna att den är lätt att fastna för.

 

+ Ingen installation. Bara att köra Phoenix.exe, lägga upp genvägar där man vill ha dem osv..

 

+ Stilrent gränssnitt. Fem knappar. Räcker gott.

 

- Verkar inte gå att möblera om bland "barsen".

 

+ Tabbed browsing. Alla tycker nog inte det är bra (lätt att förvilla sig om man har flera tabbar under flera webläsarfönster), men man MÅSTE ju inte använda tabbarna heller.

 

+ Är den inte lite snabbare än IE? :)

 

+- Scrollen är inte 'smooth'. Vanesak.

 

En annan lustig feature är textstorleken, som man kan ändra i det oändliga, oavsett hur websidan är skriven.

Textstorleken på Eforum förblir densamma i IE hur man än scrollar med hjulet och har CTRL nedtryckt.

Men i Phoenix är det andra bullar.

(hm.. hur återställer man den till default? ;)

 

Fråga:

Kan man få sökresultaten från Google-söken längst upp till höger att öppnas i en ny tab?

 

 

- tillägg -

 

Jag har ALT+F4 på musens hjulknapp. För att snabbt kunna stänga fönster.

Fast då stängs ju hela fönstret och inte bara aktuell tab. Trist.

Kanske kan byta till CTRL+F4. Fast då slutar det funka på massa andra ställen..

 

\\Anp

 

 

[inlägget ändrat 2002-12-11 21:03:53 av Anp]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annan fråga:

Hur får man Skandiabanken att fungera med Phoenix?

Jag låter den presentera sig som Mozilla 4.7 under Windows 98 och lyckas hämta hem cert, men när jag skall logga in så står det bara Ett fel uppstod vid inloggningsförsöket. Var vänlig försök senare...

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lätt att förvilla sig om man har flera tabbar under flera webläsarfönster

Ja det är sant... men man kan ju ställa in så att länkar som vill öppna nya fönster (_blank) istället öppnas i nya tabbar. På så sätt kan man minimera behovet av att ha flera webbläsarfönster igång. Kanske behöver man en extension för att kunna göra det? Har inte Phoenix här nu...

 

mvh,

query

_________________________________________________________

Things should be made as simple as possible, but not any simpler.

- Albert Einstein

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett minus:

 

- Scrollhjulet är låst vid en funktion. Saknar möjligheten att kunna scrolla ned sidor genom att klicka på scrollhjulet och sedan flytta musen. (MS Intellipoint)

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(hm.. hur återställer man den till default? ;)

ctrl + 0 (nolla) återställer textstorleken.

 

mvh,

query

_________________________________________________________

Things should be made as simple as possible, but not any simpler.

- Albert Einstein

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plugins verkar inte funka nåt vidare i Phoenix.

 

1.

Realplayer får jag ex. inte igång, den bad mig hämta hem en ny Real fastän jag hade en fungerande spelare i Windows och i Internet Explorer. Jag blev hänvisad direkt till en nedladdningssida. Okej tänkte jag.

När installationen vad gjord så hade den slängt ut 3 ikoner på skrivbordet och en i Quicklaunch-fältet (jag vill ******* idioterna på Real för detta! (kanske lite våldsamt, men iaf massera knäskålarna med ett baseball-trä)) men det fungerar fortfarande inte att spela inbäddade Real-klipp i Phoenix. Det händer precis ingenting.

 

2.

När man spelar mpeg-klipp i IE så startas Media Player direkt och börjar visa filmen samtidigt som nedladdningen pågår i bakgrunden, mycket bra.

I Phoenix skall den först hämta hem hela filen innan den börjar spela. Går det att fixa?

 

 

\\Anp - förskyld och urschlig.. :-(

 

 

[inlägget ändrat 2002-12-14 11:10:07 av Anp]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom får jag tokofta Application Error - The memory could not be read när jag försöker gå in på en del sidor, nu senast http://www.theonering.net/movie/preview

Börjar allvarligt tröttna på Phoenix.

Jag kunde arbeta i ett IE-fönster i en hel vecka utan problem.

 

\\Anp

 

 

[inlägget ändrat 2002-12-14 12:01:11 av Anp]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... inte för att jag vill tvinga någon att köra Phoenix, men det hade varit intressant att veta vilken version du kör samt om du följt instruktionerna angående profiler när/om du tagit hem nya versioner av Phoenix. Jag har nämligen inga problem med sidan du länkade till. Iofs kan det säkert bero på en miljon grejer ungefär :-)

 

mvh,

query

_________________________________________________________

Things should be made as simple as possible, but not any simpler.

- Albert Einstein

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar allvarligt tröttna på Phoenix.

Jag kunde arbeta i ett IE-fönster i en hel vecka utan problem.

 

Det är väl lite väl tidigt att döma ut Phoenix?! Förvisso är den baserad på Mozillas kodbas men det är ju faktiskt version 0.5 vi pratar om. Det är en bit kvar till 1.0.

 

För övrigt har jag inga problem med http://www.theonering.net/movie/preview

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har heller inga problem att se den sidan med Phoenix 0.5

 

Troligen är det som query säger.

 

använt i en vecka,fortfarande imponerad :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst finsn det en del mindre problem med plugins och liknande. Men för allmän surfning här hos IDG eller annan nyhetsida är det underbart med "tabbed browsing".

 

Nu är jag icke så bevandrad i övriga läsare, så det vore intressant om någon kunde ställa upp en jämförelse mellan de olika. Kanske redan finns en - en länk?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...