Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Tobbe12345

Göra websidor inget riktigt jobb??

Rekommendera Poster

Jag måste få skriva av mig angående att vissa folk ÄNNU inte fattar att sitta framför datorn och jobba (med websidor i mitt fall) inte är jobbigt eller på riktigt.

Saken är den att jag åtog mig att göra en sida åt en stor innebandy förening. Sidan jag gjorde blev gigantisk med alla möjliga funktioner man kan tänka sig inkl att dom själv kan uppdatera allt på sidan. Det här tog mig uppskattningsvis 2,5 månader att göra.

Men nu skickar ordförande i föreningen mail till säger att han vill ha en sida för varje lag i förening och inte bara dam- och herrlaget. Det är alltså 18 lag till som ska in + lagbild +att tränarna i lagen ska kunna lägga in "tränaren har ordet" + kontakt info. Till detta vill han ha, eller "vi behöver" som han skrev, ett nyhetsblad. Där styrelsen ska kunna logga in och lägga in nyheter.

Till saken: Tror folk att det bara är att trycka på en knapp så fixar allt sig själv eller?

Jag tror inte vissa förstår att det ligger många timmar jobba bakom en sån här sak. Det känns som om de tror att bara för att man gör saker via datorn så är det nån sorts leksak.

Det som om jag skulle be ordförande eller nån annan från klubben att komma hem och bygga om altan och tapetsera om alla rummen i läghenheten. Då skulle det allt vara ett stort jobb.

Jag uppskattar att sidan jag gjort skulle kosta hos en webyrå runt 100 000kr. Vissa människor har svårt att förstå att bara för att det inte är en synlig produkt så är det inget värt. Sugen på att köra fram i bil motsvarande det värdet på websida och säga att den här bilen kostar lika myckt som websidan jag gjort åt er. Då kanske de skulle förstå värdet i det.

Men jag ska också nämna att jag erbjöd mig göra sidan och krävde ingen ersättning för att göra den. Men när jag ansåg den vara klar så ramlade det in massa andra grejer jag skulle göra på sidan plus en massa support som jag har fått gjort. Det verkar som att den aldrig blir klar.

Jag klagar alltså inte över att jag inte fått pengar för jobbet men det är principen att bara för att det är en websida så är det inget jobb. Och att dom hela tiden förväntar sig att man ska göra allt på en gång.

Det har gått över från att vara en kul grej till nåt krävande.

Men jag ska också säga att jag lärt mig otroligt mycket under uppbyggnaden av sidan.

Är det nån annan som haft liknade upplevelse att nån tyckt att jobba med datorn inte klassas som att göra ett arbete?

Tobias ”Tokka” Karlsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det första problemet är att man ofta i ett tidigt stadie säger "det är inga problem" och "det ordnar jag". Tre timmar senare är man klar med det man lovade. Detta är på ett sätt väldigt positivt - det är bra service. Det man glömmer, är att berätta vad det kommer att kosta innan man börjar jobba.

Men det kan också vara negativt (för dig själv), därför att du vänjer kunden vid att du är snabb och att du är billig. Skulle du någongång inte vara klar lika snabbt, blir kunden stressad och ringer och jagar livet ur dig.

Du har dessutom väldigt svårt att börja ta mer betalt, kunden kommer givetvis undra varför det helt plötsligt kostar 15000 kr istället för 1500 kr....

Mitt tips: Ge aldrig bättre service än att du klarar av att hålla den vid varje tillfälle!

OCH

Gör klart för kunden INNAN du börjar arbeta vad det kommer att kosta. Skriv gärna något papper där du skriver vad som ingår och till vilket pris.

Jag har tidigare haft problem med just det som du beskriver, men numera har jag sällan problem. Varför? Jo, de kunder som tror att allting är gratis, backar när man sticker pappret under nosen på dem. Underbart.

[inlägget ändrat 2002-12-11 19:29:17 av Mr Andersson]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv gjorde jag en sida där man kunde registrera sig, spela med en fiktiv summa på sportresultat. Oddset, Matchen, Vinnare, Placering osv... Man kunde kombinera spel, koden räknade ut odds, vinster, förluster, uppdaterade databasen med ställningar och resultat. Allt jag behövde göra var att lägga in och rätta spel via ett Admin-gränssnitt över webben. Typ Svenska Spel.

Gjorde den bara för polare och folk man känner. Den funkade skitbra, men det blev genast när vi körde igång en tävling under Fotbolls-VM en massa gnäll.

En av nackdelarna var att man kunde kombinera spel helt fritt, dvs om jag trodde att England-Sverige skulle bli 1-1 så kunde jag ju riskfritt kombinera det med X för att få ett högre odds.

Vissa fattade det där och seglade ifrån i resultatlistan..

De som inte hajat det hela blev förbannade för att det så kan man inte spela på Svenska Spel(!)

De krävde att det skulle ändras, men då hade jag slitit med den ett bra tag och jobbade dessutom rätt mycket vid tiillfället.

De trodde väl som i ditt fall, att man bara går in och klickar på en länk, typ: "Klicka för att få sajten att köra Svenska Spels regler"

Otacksamma idioter!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...