Just nu i M3-nätverket
Jump to content

MySQL hjälp!

Per aka Xty

Recommended Posts

Hej!

Jag har nu skapat en databas som jag vill använda till min sida. Sidan ligger på på egna dator just nu. Problemet är att jag inte vet hur jag ska göra för att använda databasen. Den ligger ju i mysql/data/ mappen, men där ligger 3 filer som jag inte vet nått vad jag ska göra med dom.

Om jag ex. vill connecta till databasen från min sida, var ska databasen ligga då? fattar nada :/ jaja, hoppas ni fattar!

Hmmm, det känns som om du inte riktigt har koll på en del grundläggande begrepp. MySQL fungerar enligt en server-klient-princip. Det innebär att du måste köra en mysql-server till att börja med. Sedan kan du med olika klienter koppla upp dig mot databasen och utföra kommandon (t ex sökningar), och ta emot resultaten, eller lägga in nya poster osv. En sådan klient medföljer, och startar om du helt enkelt kör kommandot "mysql". Du kan ansluta antingen till en server på den dator du kör klienten på, eller någon annan dator (dock måste du se till att den databas du vill ansluta till verkligen tillåter anslutningar från klienten).

Om du vill använda databasen till en sida (antar att du menar websida), så är det samma sak här: Du behöver en klient som kopplar upp mot databasen, utför kommandona, tar emot resultaten och levererar dem till användaren. Klienten i detta fall är i allmänhet webservern (t ex Apache). Genom t ex php kan du koppla upp dig mot databasen och utföra kommandon.

PHP har mycket bra kopplingar till MySQL och det finns en massa exempelkod att hitta på nätet. Du hittar mera info på http://www.php.net.

Dom tre filerna behöver du inte bry dig om. Det du behöver är ett interface mellan din webserver och MySQL genom vilet du accessar databasen. MySQL måste också vara anpassat för detta interface. PHP, PERL och JAVA är tre exempel på plattformsoberoende sådana. Mera information om detta finns bland annat på http://www.mysql.com.

---/samoht

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...