Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dual-kort för den som inte kan bestämma sig


Anp

Rekommendera Poster

AMD eller Intel? AMD eller Intel? und so weiter..

Varför inte bygga ett dual-moderkort med stöd för en Athlon och en P4 ?

Så kan applikationerna dra nytta av de bägge processorernas olika fördelar vid rätt tillfälle.

 

\\Anp

 

..

 

(ok, jag får väl slänga med en smiley också då... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen dum idé egentligen men frågan är om det kommer att vara genomförbart.

Ett sånt kort skulle nog bli rätt dyrt, man måste väl ha dubbla chipsets t.ex.?

Däremot skulle det nog vara genomförbart med ett kort där man kan köra antingen eller men inte båda samtidigt.

 

[inlägget ändrat 2002-12-11 14:00:16 av SYS 64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med SYS, att få två olika arkitekturer att arbeta ihop i ett SMP-system låter knivigt, lindrigt talat ;)

 

...men man kan juh koppla ihop det som ett datorkluster - fast då kan man juh lika gärna stoppa i två moderkort istället - lär bli billigare å de flesta lådor idag är juh överdimensionerade Allan så plats finns säkert ;)

 

Påminner mig om de PCI-kort med Amiga-datorer på som skulle säljas... så man kunde köra en Amiga på sin PC, dvs som två separata datorer och få upp Amigan antingen via overlay eller via någon form av fjärrprogramvara a la VNC. Tufft värre juh :)

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmm...hmm...

Vad sägs om ett standard-mobo med ex. P4.

Och så kan man köpa en "co-processor" (AMD) i form av ett expansionskort som man hänger på PCI-bussen.

 

Det kan väl inte vara en orimlig lösning?

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag undrar ju vem/vad som ska bestämma vad som är bäst vid olika tillfälle? :-)

Skulle jag stått i en sådan situation där jag hade behövt sådan optimering så skulle jag nog kastat tärning om vilken processor jag skulle välja, och sedan köpt en lite snabbare än tänkt från början. Då skulle jag fått minst lika bra prestanda, och dessutom pengar kvar i fickan.

(Detta räknade jag ut alldeles själv, utan hjälp av vare sig Intel eller AMD ;-) )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan så kan väl AMD göra sina CPU:er för P4-sockeln, eller får de inte göra det? Verkar konstigt, VIA får ju det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...