Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

win98 hoppar ut i DOS


admintoys

Rekommendera Poster

Jag har ett problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med. Det är nämligen så här: Vi har ett antal win98 datorer på företaget som sitter i ett NT nätverk. Varje kväll när datorerna inte ska användas mer för dagen loggar den som suttit vid datorn ut. VI vill ej stänga av den pga vissa anledningar. När man kommer på morgonen står dock datorn i DOS-läge i C:\windows...?!? När man startar om datorn så går win98 igång, så det fattas ingen startrad för win98 i autoexec eller likn. Även när jag testar att logga ut så fungerar det utmärkt, man kommer till inloggningsrutan för microsoft nätverk. Det verkar som om detta händer när datorn har varit innaktiv i några timmar. Vi har flera likadana datorer med win98 och dessa fungerar utmärkt, jag har bl a jämfört energisparinstälningarna och de är identiska på alla datorer. Om någon skulle kunna hjälpa mig med detta konstiga?!? problem vore jag tacksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är städaren som gör det ;-)

 

Har du någonting i schemaläggaren eller i viruspgm som körs nattetid?

 

C:\>Seb_

 

[inlägget ändrat 2002-12-11 12:33:43 av Seb S]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingenting i schemaläggaren, virusprogrammet körs konstant i bakgrunden hela tiden, likadant på alla datorer. ÄR det verkligen ingen som har en aning om vad det kan bero på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltså bara ett fåtal, och alltid samma, datorer detta händer på,

 

Kan det inte bara vara så enkelt att användaren har markerat 'starta om i dos-läge' och går till 'Avsluta' istället för 'logga ut'?

 

Annars får du väl sitta där en kväll och vänta på att det händer ;-)

 

C:\>Seb_

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte ens ett fåtal, det är bara EN dator, de övriga fungerar bra. Vore ju märkligt om de helt plötsligt börjat starta om i DOS-läge 3 dagar i rad på SAMMA dator när det har gått bra i ett halvår...Allvarligt vad kan vara fel??!? Någon....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning om kunskapsnivån på dina användare, så för mig kan de lika gärna vara kompletta idioter.

 

Jag föreslår de orsaker jag anser kan ligga till grund för problemet, och är allvarlig i det jag säger.

 

Du har inte ens sagt om själv försökt logga ur den datorn, och sen lämnat den för natten, eller om du bara upptäckt på morgonen att den står i dos när användaren ringt dig.

Har du försökt, då är det något väldigt konstigt i görningen.

Har du inte försökt föreslår jag att du gör det och återkommer med resultat.

 

C:\>Seb_

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...