Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dolda variabler i POST.


LytesOut

Rekommendera Poster

Vill skicka variabler till en sida, dels några som användaren kan skriva in i ett formulär, dels några dolda. Jag har nämligen alla INSERT- och UPDATE-kommandon på samma sida som formulären och då vill jag att beroende på vilken "submit"-knapp användaren tryckte på ska $action ha värdet "new", "delete_single", "delete_multiple" mm.

 

Är det enda sättet att åstadkomma detta med <input>'s med dolda fält, name="action" type="hidden" och value="new" osv, eller finns det nåt smidigare/smartare sätt?

 

Förutom att lägga varje action i en egen php-sida, det skulle vara alldeles för enkelt.....

 

Mvh, Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar göra så att jag har ett dolt fält som jag brukar kalla för command. Detta fält sätter jag med nån onclick grej eller liknande med hjälp av javascript. Då sedan PHP sidan ska fundera ut vad den ska göra så kollar den command fältet och på så vis kan jag skicka sidan till rätt funktion.

 

Detta ska man självklart endast göra om man vet att användaren har javascript påslaget. Och självklart ska du alltid kolla formulärdatat då det kommer till PHP sidan så att du vet vad du får för data.

 

Du får nog förklara lite mer ingående vad du egentligen vill åstadkomma för att man ska kunna komma med ett mer uttömmande svar. Allt går dock att göra, med lite fantasi och lite programmeringskunskaper.

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...