Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

installations fråga


bjojoh

Rekommendera Poster

Exchange 2000 måste arbeta nära AD.

Därför kräver den antingen att det är en Domänkontrollant eller måste den jobba nära en DC eller Global Cataloge.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte intallera EX2K på en maskin som samtidigt fungerar som domänkontroller. Spelar egentligen ingen roll hur liten organisationen/företaget är. Servrar kostar inga pengar.

 

En av mina tumregler: En server per arbetusppgift.

 

Tänk även på att dimensionera med hårdiskutrymme. Gärna RAID5 så du kan expandera med mer disk om det blir nödvändigt. Se till att skaffa ett bra kontrollerkort för det är inte alla som klarar att lägga till flera diskar när systemet väl är i drift. Processorval Intel P4 runt 1 - 1.5 GHz samt 512 MB RAM. Hårddiskar 1 st 72 respektive 3 st 72 GB i RAID5 - varav den första används och således ligger utanför RAID5 för installation av operativ. Exchange-installationen placeras på RAID5-konfigurationen. Kör en sådan server till cirka 30 användare. Prisbild runt 30000:-.

 

Många användare? Fundera på om en backupdomänkontoller (BDC om vi pratar NT4-terminologi) kan vara värt att implementera.

 

 

Micke

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

 

En fråga, vad är ett bra RAID kort för ett lite mindre företag (~20-30) medarbetare?

 

Är det Mylex som gäller eller finns det bättre lev och hur ligger de i pris, det var ett tag sen jag handlade hårdvara.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...