Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med imacen


Henrik D.R.

Rekommendera Poster

Jag tröttnade på mitt ostabila system och slängde allt i papperskorgen och raderade samtliga filer, startade från Norton skivan då jag gjorde detta.

Installerade därefter ett nytt system med de medföljand skivan, macos 8.5.1. Startade från CD'n naturligtvis då jag gjorde detta.

So far so god.

Men nu händer det konstiga grejer då jag startar macen. Det tar ca tio minuter innan den vill öppna systemet. Skärmen är helt grå och den läser inte från hårddisken. Efter tio minuter startar systemet och då fungerar allt som det ska, men jag vill ju inte vänta så länge varje gång jag gör en omstart.

Vad sjutton har hänt? Ärd et någon tekniker som kan hjälpa mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj efter tre omstarter och väntningar, gjorde dessa medan jag skrev inlägget fungerar helt plötsligt den lilla lila imacen precis som den ska.

Oj macen är verkligen lättanvänd, dock inte alltdi så logisk. Vad kan detta bero på, någon som har en förklaring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du skall vara försiktig i användandet av Norton. Min erfarenhet är att programmet försöker laga sådant som inte är trasigt varigenom Norton skapar nya problem. Om inte

Disk First Aid hittar något fel skall man inte köra Norton "för säkerhets skull". Jag tycker att Norton enbart skall användas som en sista utväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Håller med, mina erfarenheter av Norton är att varje gång jag försökt fixa något fel så har felet blivit irreparabelt.

 

För mig brukar 3 omstarter lösa de flesta problem.. undrar varför? Kan det vara något religiöst? (3 vise män, den heliga treenigheten osv) Isåfall skulle ju macen vara raka motsatsen till Bill 666 Gates! (som om det vore en nyhet) ha ha ha ha

 

Nog filosoferat för idag..

 

mvh

Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Aha Erik du kanske löste ett problem för mig just.

Jag måste starta om min pc 666 gånger innan den fungerar felfritt,

 

Skall prova det...

 

;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Japp, no more no less.. men i ditt fall tror jag inte att en panodil hjälper.. Tre pallar Losec och två pallar Panodil skulle jag nog rekommendera ;-)

 

 

Går det att få en PC att fungera felfritt?

 

Går det att få NÅGON dator att fungera absolut felfritt?

 

Jag tror inte det...

 

/Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Jag tror det blir bäst med Ipren, så kanske datorn blir lite intelligent på köpet :-)

Jag beställer en pall åt datorn och en åt mig direkt!

 

Är det bara att lassa in dom i diskettluckan sedan?!?!

 

Hur gör en iMac ägare då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Det beror på om han har en gammal eller ny, på dom nya är det bara att trycka in genom "slot in" hålet, på de äldre rekommenderar jag de nya flytande varianterna via USB-porten.. (inte för inte den heter UNIVERSAL..) Vad gällande Ipren så är den inte Y2K certifierad (därför har de tvingats ta bort "intelligent" ur sin marknadsföring) så jag skulle inte låta Ipren komma när amin datr.. ser dessutom inte den blåa iprenfiguren väldigt mycket ut som en datorbugg i windows?

 

Nä, nu ska jag ge min dator sin dagliga dos Prozac

 

/E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du frågade! Min mac har funkat helt felfritt under långa perioder, en aning många omstarter kanske nu senaste månaderna men så har jag ordentligt defragmentiserade hårddiskar (snart proppfulla) och det är ju inte datorns fel.

 

Man förstår ju lätt varför MS saluförde windows för nåt år sen med huvudvärkstablettreklam...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Frågan lyder:

 

Varför skall datorn hänga sig mer med fragmenterade diskar!??!

Finns inget skäl till det eller?

 

Tror inte det var så bra med ipren trots allt, nu håller den på att låta så konstigt hela tiden _("jag är ipren den intelligenta värkta...")

 

Får försöka med alvedon nästa gång

 

:-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet naturligtvis inte, tänkte kanske att hårddisken får jobba mer med hårt defragmenterade filer, både läsa å skriva å hålla ordning blir jobbigare å då kanske kunde öka risken till något fel på nån bit el direction (länk el va det nu heter) nånstans! Rena hemvävda funderingar förstås, nån annan kanske vet bättre? Annars kan ju mina omstarter härröra sig ur att jag använt senaste Norton!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var nog bara så att hans hårddisk hade några dåliga filpekare, badblock, som "ambulansen" kunde ordnat. Råkar dessa bad file alloc ptrs vara till "viktiga filer", så blir macen rätt ledsen-

 

Min erfarenhet, ca, nästan alla modeller av macser sedan SE, visar att IDE-diskar (som sitter i den nyare macarna) har en betydligt större felfrekevens när det gäller dåliga filpekare jämfört med SCSI diskar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...