Just nu i M3-nätverket
Jump to content

VCD/SVCD och widescreen

A C

Recommended Posts

Jag har en filmfil (divx-avi) i widescreen ( = vid uppspelning i fönster så har fönstret storleksförhållandet 16:9, och vid fullskärmsuppspelning så blir det svarta kanter uppe och nere). När jag försöker bränna en VCD/SVCD av denna (med Nero) så blir resultatet 'hoptryckt' vid fullskärmsuppspelning (hela bilden fylls ut). Hur åtgärdar man detta? (Jag vill naturligtvis ha kvar de svarta kanterna vid fullskärmsuppspelning.) Kan detta vara något som beror på monitiorns upplösning, och som åtgärdas när man ser filmen på TV:n? (Har inte haft möjlighet att testa uppspelning på TV:n än).. Eller är det någon inställning som jag har missat? Har även försökt att koda om den i tmpgenc (med olika inställningar) innan jag bränner den, men får samma resultat. Hur gör jag???

Och vad är förresten den korrekta inställningen? PAL eller NTSC? Är inte riktigt säker på vad programmen menar här: Om det är källan (förmodligen NTSC) som åsyftas, eller det önskade resultatet (helst PAL)???

Jag är ingen expert på detta, men det finns två olika format, NTSC och PAL, med olika storlek.

VCD-standarden tillåter bara 4:3 formatet, och om du vill visa det som widescreen är det helt och hållet upp till din TV att göra det.

Därför, om du nu inte vill ha de svarta bårderna vid widescreen, så måste du koda om filen, och dra ut bilden (så att den ser väldigt avlång ut, så som vissa filmer gör på Canal+ Blå), och sedan bränna den.

Detta är dock uteslutet med tanke på den dåliga kvalitét VCD-filmer har.

Om du skulle koda om dem igen förlorar du ännu mer.

Slutligen, du ska välja standard (NTSC eller PAL) beroende på filmens format, inte vilken TV-du har.

25 bildrutor / s är PAL, allt annat NTSC (stämmer inte riktigt, men det behöver du inte bry dig om ;)

Någon som kan mer kanske kan förklara närmre.

För det första så skriver du VCD/SVCD i topicen. Och sen att filen är .avi

DÄr har du första felet. En divx som det säkerligen är eftersom det är .avi är inte och kommer aldrig bli en vcd eller svcd. Om du nu inte skulle koda om den.

Men ska du ha den bränd som svcd eller vcd så måste du dock koda om den. Det kommer nog ta ett antal timmar för dig.

Lättast är att du bränner den som .avi på en gång. Och som vanlig fil alltså.

Om det nu inte är så att du har tankar på att spela upp den i en stationär dvd spelare. För att då måste du ha den som vcd eller svcd. Eller nu har det iofs kommit ut en stationär dvd spelare som kan läsa divx (vet dock inte vilken divx codec version) Men det är en helt annan diskussion det =)

Hoppas att jag gett dig nån ledtråd. Skriv annars lite mer om hur du vill ha den så kan jag kanske hjälpa dig.

Vcd behöver inte vara dålig kvalite. ALlt beror på källan. Är det en dvd källan är så går det att encodas i klart bra kvalite. Typ bättre bild än vad du kan få via normal tv eller vhs iallafall.

Men du har rätt i att vcd bara kör 4:3. Dock så kan man hårdvaru encoda en ws dvd film så att den fortfarande är i vhs när man tittar på den sen. Vilket brukar synas som svara kanter under och över filmen. Med en bra tv så zoomar man bara bort dom kanterna =)

Men annars så har du ganska rätt.

Ja det är en divx-avi fil, och jag har tänkt bränna den som SVCD för att kunna spela upp den i en stationär DVD (tänkte ge den till en kompis som inte har dator men en stationär DVD). Och när man bränner SVCD i Nero, så kodar ju Nero om den innan den bränner (och ja- det tar tid. Det är därför det är så jobbigt att hålla på att testa olika inställningar -man måste vänta flera timmar innan man ser resultatet.. ) Jag har även försökt att låte TMPGenc koda om den till MPEG2 innan (och det tar också tid) för att sedan bränna den reulterande MPEG2-filen rakt av. Men bilden blir fortfarande hoptryckt...

Kan säga att det minsta jobbiga är nog att leta reda på samma film som svcd istället och bränna den direkt. För att jag tror inte att nero kan lyckas att encoda om den till bra kvalite svcd. Och i detta läga så går nog vcd snabbare och du kommer nog inte märka nån skillnad i kvaliten heller.

Ska kolla om jag kan hitta nån guide till dig för att koda om divx till vcd med tmpgenc eller liknade.

Fast jag menar tvärtom: Jag vill ha *kvar* de svarta kanterna vid uppspelning på en vanlig TV... hellre det än en hoptryckt bild, vilket är vad jag får =(

Ok, tack. Fast VCD eller SVCD spelar egentligen inte så stor roll. Kvaliteten är inte så superviktig, så länge inte bilden blir hoptryckt, och skådisarna avlånga.. (riktigt irriterande =)

hehe

kvaliten är alltid viktig. Men lycka till. Säg gärna till om du får ordning på det.

Inte för att jag skulle göra om det. men nån annan kanske vill veta om det funkar bra.

Mitt råd är. Ta alltid hem svcd versionen.

Men bilden blir fortfarande hoptryckt...

En liten fråga.. blir bilden hoptryckt på höjden eller bredden?

För om det är så att den är hoptryckt på bredden beror det på att SVCD-formatet faktiskt är större på höjden än på bredden, och om man spelar upp såna filer i ex Windows media player ser allt för smalt ut. En DVD-spelare (SVCD-spelare) drar dock ut bilden till rätt proportioner.

Jag är inte säker, men jag gissar att detta har något att göra med olika upplösningar på bredd och höjd hos tvn.

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

Bilden SKA bli ihoptryckt på bredden - du måste välja widescreenläget/16:9-läget på din TV för att visa den korrekt. Det är helt normalt och brukar kallas för anamorfisk widescreen, eller äkta widescreen om man nu så vill. DVD-spelaren brukar oxå ha detta läge för inställning ifall din 4:3-tv inte stöder uppspelning av widescreenmaterial (dvs skapa sina egna svarta kanter).

...om du vill koda med svarta kanter får du leta upp någon speciell mjukvara för att lägga till dessa - men det skulle jag avstå ifrån eftersom du förlorar en himla massa 'bildpunkter' på höjden och därmed en bra mängd kvalitet.

Och som jonasn skriver - windows mediespelaren stöder inte uppspelning av filer med icke-kvadratiska bildpunkter, vilket resultatet alltså är om man vill ha korrekt aspekt. Testa med zoomplayer, quicktime eller annan bra spelare om du är säker på att Nero lagt till aspektinformation i filen.

.wey

[inlägget ändrat 2002-12-11 06:48:22 av Weyland]

Typ bättre bild än vad du kan få via normal tv eller vhs iallafall.

Helt omöjligt :) Särskilt å få bättre än en normal tv-sändning som till att börja med sänds i fyra gånger så hög upplösning än vad VCD tillåter :)

Däremot SuperVCD är i princip jämförbart med DVD. VCD är dock hårt specat och kan närmast jämföras med VHS, plus/minus lite beroende på vad man har för källor å spelare osv...

--

.Wey

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

[inlägget ändrat 2002-12-11 14:30:05 av Weyland]

Jag ska bara påpeka (för er som inte redan vet det) att 4:3 och WideScreen har EXAKT samma upplösning (På DVD, 720x576).

Skillnaden ligger i hur man lagrat bildinformationen (och hur man ska visa den).

Alltså, en 4:3-inspelad film som visas på en WS-skärm blir utraden i sidled (skådisarna blir tjocka). En WS-inspelad film som visas på en 4:3-skärm är utdragen i höjdled (skådisarna blir väldigt smala och långa).

[inlägget ändrat 2002-12-11 14:44:05 av Mr Andersson]

Jag ska bara påpeka (för er som inte redan vet det) att 4:3 och WideScreen har EXAKT samma upplösning (På DVD, 720x576).

..och SVCD har upplösningen 480*576. Det var väl det tråden handlade om från början. :)

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

Problemet var just det: Att behålla aspect ratio hos en WS-film som ska visas i 4:3-format, alltså att lägga till svarta kanter (vid uppspelning i ett fönster så hade fönstret storleksförhållandet 16:9). Jag hittade en inställning i TMPGenc (när jag kodade om AVI:n till MPEG2) där man kunde välja "keep aspect ratio in fullscreen mode". Då behölls 16:9-formatet, och svarta kanter lades till. Det var just denna inställning jag letade efter: det passar ju både för en WS-TV och för en vanlig TV (på WS-TV:n kan man ju "zooma bort" de svarta kanterna). Hellre det än hoptryckt bild (avlånga skådisar)...

Tänkte även tillägga att material kodat med svarta kanter brukar kallas 'letterbox' och anses ofta vara riktigt vidrigt bruk - men ett krav för att sända widescreenmaterial på gamla 4:3-apparater som inte kan 'skapa' de svarta kanterna själva ;)

--

.Wey

det passar ju både för en WS-TV och för en vanlig TV (på WS-TV:n kan man ju "zooma bort" de svarta kanterna). Hellre det än hoptryckt bild (avlånga skådisar)...

Det är juh inte en lösning, det är juh misshandel! :)

...när du 'zoomar' med en widescreen-tv tappar du mycket bildinformation och det är knappast så systemet är tänkt att fungera ;p

Din 4:3-tv ska lägga till kanterna själv så du kan utnyttja alla linjer vid visning på en widescreen-tv - istället för att kapa bort 25% av dem genom den horribla zoom-funktionen

Men, men - kul att det löste sig.

--

.Wey - för mycket tid på dvdforum?

Förvisso, men filmen kommer att ses på en 4:3-TV då jag ska ge den till en kompis som bara har en sån "vanlig" TV, så att han kan se den på sin stationära DVD. Själv behöver jag inte mecka med sånt här då jag bara kopplar datorn direkt till min widescreen-TV =P

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...