Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Banner, Meny och Main på en sida typ


Zero1

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Ska se om jag kan förklara det jag vill ha hjälp med att göra.

 

Jag vill ha en meny konstant till vänster som på de flesta sidor har och en banner (min logo) konstant i toppen av min sida. Sedan vill jag på det resterande delen som blir kvar på sidan ha min "Main" ruta. Alla länkar på miny vill jag ska öppnas i den ytan som är kvar i mitten.

 

Jag vill ha det i PHP och på en sida. Inte massa lösa delar.

 

Förstår ni hur jag menar? Jag vet att det är lite difust...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då du säger konstant till vänster och konstant i toppen så tolkar jag det som att du vill ha det på samma plats oavsett om man scrollar eller inte.

 

Då har du två val, antingen använder du dig av frames, vilket du inte verkar vilja göra eftersom du inte vill ha en massa "lösa delar".

 

Då finns det andra valet, att använda sig av layers. Om du läser på hur du använder div taggar, hur du med CSS kan positionera dessa och hur du med javascript kan hålla positionen även om man scrollar så kan du åstadkomma det du vill göra.

 

Det har alltså ingenting med PHP att göra.

 

Hur du använder dig av DHTML som tekniken kallas då du kontrollerar lager med javascript kan du bland annat läsa om här: http://www.webreference.com/dhtml/

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har arbetat med något i liknande väg i ASP, en enda fil som är flera sidor, eller som ändrar på sig efter behov. Att använda denna metoden kan kännas lite krånglig, men allt som behövs är några enstaka If satser och lite finurlighet.

Vad man gör är att man delar upp koden i en sida i delbitar, i var sin If sats.

ex: "If sida=1 Then".. "If sida=2 Then".. osv..

så måste du förståss ha ett inmatningsvärde som du ger med när du länkar till sidorna.

ex: a href="index.html?sida=3"... om du vill uppdatera sida 3

när du läser in index.html sen så hämtar du enkelt de värdet, kollar av det, kör den delen av koden som hänvisats till. De kan vara lite krångligt och låta jobbigt och svårt, men sätter man sig ner och gör det så är det enkelt. Sen är bara frågan, varför göra allt i en fil? ...men det går, självklart! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Om det är så att du kan köra det via nyare PHP så har jag ett litet tips, jag har dock inte koden här, men maila eller säriv ett inlägg här så hör ja av mig...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...