Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Brusfri inspelning?


David

Rekommendera Poster

Hej!

 

Eftersom jag tänkte spela in lite ljudsnuttar (vanligt tal) så traskade jag iväg och köpte billigast möjliga headset. Jag upptäckte att det alltid, oavsett hur jag gör, dyker upp ett brus i bakgrunden när jag spelar in. Har utan framgång testat att justera volym, stänga av mic boost etc.

 

Mitt ljudkort är någon variant av Soundblaster Live. Inte riktigt säker på vilken av dem de är men... Den identifierar sig som Creative SB Live! Series. Det verkar som om bruset är konstant, oberoende av om en mic är ikopplad elelr inte. Det är iallafall den uppfattning jag fått.

 

Är det överhuvudtaget möjligt att få bort bruset eller krävs det proffsigare inspelningsutrustning?

 

/david

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det överhuvudtaget möjligt att få bort bruset eller krävs det proffsigare inspelningsutrustning?

 

Ja på båda frågor.

 

köpte billigast möjliga headset.

 

Ännu en källa till brus...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat: "Ja på båda frågor."

 

Du menar alltså att jag behöver bättre utrustning helt enkelt? Isåfall, vad skulle jag behöva för grejer på ett ungefär? Antar att mitt Soundblaster Live duger gott och väl iallafall. Eller?

 

/David

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det brusar oavsett om micen är inkopplad eller ej, så måste ju bruset komma från ljudkortet...

 

Ett betydligt bättre kort är Audigy, går på runt 2 tusingar.

 

Sen skulle jag nog vilja rekomendera en bättre mikronfon. Om du vill ha hyffsat bra ljud och lite brus, så får du upp i alla fall 500 kr för rundupptagande monomic.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, ett nytt ljudkort behöver du inte, SB Live duger utmärkt...

 

Däremot så måste du ha en ny mic om du vill spela in utan brus, sånna där som sitter i headsets brukar inte vara någe vidare...

 

Om du vill, så kan du prova dessa drivrutiner som sägs ha lägre brusnivå (+en hel del andra skojiga musikersaker)...du kan hitta dom här: http://www.kxproject.com

 

PS: Ett Audigy kostar väl inte mer än 500 spänn, lr nåt, lr?...DS

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

 

Mr Andersson: ang mitt ljudkort, det brusar inte om man drar ur headsetet märkte jag...

 

Eminos: Ska kolla upp ditt tips...

 

Kom på en sak till... Vilken prisklass ska jag "leta micar i"? Någon särskild mic som kan rekommenderas?

 

/David

 

[inlägget ändrat 2002-12-11 11:22:24 av David]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...