Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vätskekylningssystem!


Linuz

Rekommendera Poster

Ska inom en snar framtid sätta ihop ett vätskekylningssystem med prioriteten på låg ljudnivå.

 

Vad tror ni om att förutom CPU/GPU även kyla nätaggregatet (små, isolerade vattenblock direkt på halvledarna) och hårddiskarna (kylslingor av tunna kopparrör runt dom)?.. Någon som känner till något liknande?.. Tänkte även satsa på att ha passiv kylning av radiatorn.

Kan en bilkyl vara något?

Eller kanske "radiatorn" från en gammal frysbox?

 

Och slutligen: Vet någon vart man kan köpa billiga vattenblock till processorer? Betala 500 - 700 spänn för en liten plastlåda med metallbotten, samt två slanganslutningar verkar inte helt vettigt.. :-)

 

Mvh //Linuz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet i och för sig inte om det spelar någon roll var man spiller vatten i en dator..

 

Men vattenläckage i nätaggregatet låter inge trevligt..

 

Zalmans nätagg ska vara tysta om man kollar på alternativ - hur tysta vet jag inte, men de kostar i alla fall en del :

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska inom en snar framtid sätta ihop ett vätskekylningssystem med prioriteten på låg ljudnivå.
Låter intressant. Jag kanske kan bistå med lite vettig info.

 

Vad tror ni om att förutom CPU/GPU även kyla nätaggregatet (små, isolerade vattenblock direkt på halvledarna)
Ja vart var artikeln om det? Det skulle tydligen gå fint.

 

och hårddiskarna (kylslingor av tunna kopparrör runt dom)?
Mmm, de där HD-kylarna som går att köpa kostar runt 400 kr st och dämpar inte ljudet något. Ganska aktuellt att hitta på något nytt om man (som jag) har 3 st diskar.

 

Tänkte även satsa på att ha passiv kylning av radiatorn.

Kan en bilkyl vara något?

Helt passiv låter svårt. 3 st 12dB Papst i 7 volt är nästintill ljudlöst men skapar ändå bra kylning. Bilkyl/intercooler/värmepaket funkar tydligen bra. Vet inte vad de tar för sånt på skroten.

 

Vet någon vart man kan köpa billiga vattenblock till processorer?
Näe, vet inte faktiskt. Men säg till om du hittar nåt.

 

Tanken tycker jag att du ska bygga själv. Det är inte särskillt svårt... ;)

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz - väntar med spänning på uppföljning

---

Förtydligar :)

[inlägget ändrat 2002-12-10 15:09:15 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går det med kylsystemet? Händer det nåt?

Jag hittade precis länken till det vattenkylda nätagget. Det verkar lite omständigt men är du händig ska det ju inte vara några problem. ;)

Undra när man får se vattenkylda nätagg på Gtek och Kylning.com..?

http://www.zerofanzone.co.uk/content.asp?request=liquidenermax550w&page=1

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hela ligger ännu på planeringsstadiet.. ;) Funderar nu på att byta idén om en passiv radiator mot en tillräckligt stor tank, kanske en gammal (eller ny för en 100-lapp) jeep-dunk!? Dom rymmer ju 20 liter, tror knappast dom max 100 W värme en dator ger ifrån sig kan få upp tempen i den särskilt högt? Kanske går att komplettera med en radiator+fläkt som kickar in om tempen ändå blir för hög. Såg ett liknande system med en tank på 6 liter, där låg temperaturen stadig på runt 55 grader, med en XP 2000 tror jag. Intressant länk om nätagget! Det var mer än vad jag lyckades leta fram..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att göra något slags minikyltorn till den typ nåt sånthär:

http://www.samlaren.se-swed.net/traktor/mek1.jpg

'Kyltornet' är den röda burkkonstruktionen framför ladan till höger om maskinen.

 

Alltså ett rör som sprider vattnet runt någonting tex trasor-trådar.

På bilden är det antagligen tvättbrädor som används, men det blir det ju ljud av (porl).

Tricket är att att göra så stor avdunstningsyta som möjligt.

Kylningen sker då via avdunstning och kan lägst bli som den våta aktuella omgivningstemperaturen.

 

/TN

 

[inlägget ändrat 2002-12-16 20:13:19 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...