Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Knepigt om trådlöst


Cess

Rekommendera Poster

Har en compaq Presario 900 med Win XP home edition SP1. Denna är trådlöst kopplad via en AP som i sin tur är kopplad till en Dlink 804 DSL router. Det finns också ett vanligt inbyggt nätverkskort i datorn och båda har exakt samma inställning för IPnummer etc. Allt fungerar nästan. Presarion får IP nummer och all annan relevant information via Dlinken (DHCP påslagen) men:

 

1. XP rapporterar ofta, och oftast i samband med att jag varit ute på internet ett litet slag att den tappat kontakten med AP:n. Trots detta fungerar nätverket. Varför?

 

2. Om jag skickar mail med bilagor via det trådlösa nätverket så blir bilagorna korrupta när de kommer fram, operativsystemet känner igen dem men prgmet kan inte öppna filen säger det. Det knepiga är att detta problem inte uppstår om jag använder mig av vanlig kabel i samma nätverk (dvs utan att gå via den trådlösa delen). Någon idé???

 

3. Provar jag att brygga nätverkskorten vilket jag läst mig till skulle kunna vara en lösning så rapporterar datorn att den fått all relevant information om IP, DNS etc men den trådlösa delen vill inte alls, däremot den sladdbaserade. Skumt eller helt rätt???

 

Tacksam om någon som haft/har samma problem kunde dela med sig...!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har löst det själv genom att helt byta utrustning och märke. Tydligen ville inte mitt Cnet kort trivas ihop med XP. Nu har jag bytt till BELKIN och det funkar perfekt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...