Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

piratspårare verksamhet?


Sture888

Rekommendera Poster

Frågan är vilken lagligt sätt piratspårare använder sig av när dom tar fast sådan så spridigt piratfiler i filbytarprogram.

 

Laddar man ner en fil så hamnar den automatisk i listan och blir offentlig.

 

Antipiratverksamheter kan alltså inte ladda ner en misstänkt fil för då gör dom sig skyldiga till att sprida piratfiler. Oavsett om det rör sig om någon sekund eller minut.

 

Tänk andra som råkat klicka på den piratfiler som en piratspårare har och blir uppmärksam på ip nummret. Men oj det här ju antipiratbyrons ip nummer hur kommer det sig?

 

Men Antipiratbyron kanske bara tar fast dem med programmets riktiga namn och inte omdöpta program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har du nog rört ihop det en smula..

 

...nerladdade filer görs inte alls tillgängliga såfort dom är nerladdade, tvärtom brukar det krävas manuella åtgärder i form av listrefresh eller flytt till publik mapp i de flesta filbytarprogram.

 

Som sagt, APB laddar ner filer på uppdrag av upphovsrättsinnehavare och har då tillstånd att ladda ner filer som misstänks tillhöra denne.

 

Om man då döper en fil till thetwotowers.avi (och ATB verkar för New Line Cinema) men som i själva verket innehåller The Hulk ifrån Warner så kan man juh börja skruva runt på begreppen vet'ja - ups, gjorde dom något olagligt när dom laddade ner den NU tro? :)

 

Å hur var det nu, var det olagligt att ladda hem filmer - eller bara olagligt att distribuera piratkopior av dem?

 

.wey

 

PS. Varför bry sig? Handlar det hela inte bara om att försöka leta kryphål i lagarna för något som inte är tillåtet? Känns lite som att diskutera huruvida det är lagligt för någon att tipsa polisen om mig när jag kör 180 på 50-väg i ett villaområde...

[inlägget ändrat 2002-12-09 03:52:24 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Den där ministern hade ju bränt en skiva bestående av nedladdade låtar och gett bort. Och så var det någon journalist (?) som polisanmält detta. Åklagaren la ner målet, eftersom han ansåg att det var lagligt. Antar att filmer har samma upphovsrätt som låtar.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså dom filbytarprogram som jag använt lägger filen automatiskt i listan.

 

iMesh är så KazaA också har jag upptäckt. Så vad är de flesta filbytarprogram som du menar i så fall ?

 

Varför ska inte lagen gälla detsamma för APB. Släng kappan efter vinden hmm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DC gör inte så, och det är det enda filbytarprogrammet som är värt att nämna. Jag säger som wey, att den här diskussionen handlar egentligen om att hitta kryphål i lagen, och det är förkastligt. Åker du dit så åker du dit. Att distribuera till främlingar är olagligt. Det är dessutom skillnad på musik och digital framställning. Läs på i lagtexter...

 

För övrigt stavas byrå fortfarande med å. (mest störiga stavningsfel jag känner till...)

 

 

 

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Nej. Det är ingen skillnad på digital musik och digital film. Däremot är det skillnad på "konstnärliga verk" och på datorprogram. Konstnärliga verk (som exempelvis filmer och musik) får kopieras för eget bruk. Det får datorprogrammen också, men bara om man har tillstånd från upphovsrättsinnehavaren.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch, du behöver inte oroa dig särskilt såvida du inte har en ftp full med warez som är öppen dygnet runt med massor av trafik eller delar ut 500 Gb eller mer i t.ex. DC.

Vanliga människor som tankar lite till husbehov tror jag knappast att APB lägger märke till.

Men kör hellre med Direct Connect än t.ex. Kaaza, det finns roligare grejer att hitta, bättre hastigheter och man slipper en massa virus och skit.

 

[inlägget ändrat 2002-12-09 12:47:04 av SYS 64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett sätt att komma runt hela problemet med APB vore kanske att implementera kryptering i p2p programmet.

Alltså, enbart kryptering...Ingen funktion för dekryptering.

 

Värdelöst kan tyckas....

 

Vilket det också är tills någon "snäll" programmerare skriver ett "crack" till p2p programmet som lägger till funktion för dekryptering...

 

Om nu APB ska verifiera att det är "äkta piratkopior" som tillhandahålls så måste de knäcka p2p progget...

 

Vilket gör att APB bryter mot lagen...eller?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm

 

Här i sverige är det ju förbjudet att använda metoden att gömma sig bland brottslingar och låtsas vara en för att gripa en brottsling.

 

Gäller inte det Internet?

 

[inlägget ändrat 2002-12-09 16:54:08 av Sture888]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså

 

Med DC måste man ju dela ut minnst ett antal filer på några mb nåt sånt för att kunna använda vad jag hört. Så verkar den så krånglig jämfört med andra enklare filbytarprogram.

 

Men får antipiratverksamheter använda metoden som är förbjudet för poliser. Att låtsas vara en brottsling för att ta fast en?

 

Det gör ju antipiratverksamheter om dom laddar ner en misstänkt fil och tar fast personen på det viset. Polisen använder ju inte den smygmetoden så hur kan det vara acceptabelt för polisen att agera?

 

Har jag missgförstått något hmm?

 

[inlägget ändrat 2002-12-09 18:14:25 av Sture888]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med DC måste man ju dela ut minnst ett antal filer på några mb nåt sånt för att kunna använda vad jag hört.

 

Tja, antagligen för att det inte blir en bra tjänst om alla bara laddar hem utan att kunna erbjuda något i retur.

 

Men får antipiratverksamheter använda metoden som är förbjudet för poliser. Att låtsas vara en brottsling för att ta fast en?

 

Lagen säger att *polisen* inte får uppmuntra till brott genom att låtsas vara en brottsling. Om antipiratbyrån gör det på uppdrag av upphovsrättsinnehavaren har de ju därmed tillstånd att göra det, och bryter således inte mot lagen.

När de sedan har tillräckligt mycket bevis lämnas det till din ISP och/eller polisen å upphovsrättsinnehavarens vägnar.

 

Alltså.. det är inte olagligt att dela ut eller ladda hem upphovsrättskyddat material över internet - förutsatt att du har upphovsrättsinnehavarens medgivande.

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

[inlägget ändrat 2002-12-09 18:53:52 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl mer "sting" operatintions som är olagligt. dvs när man "lurar" nån att begå brott. ex. låtsas vara knarklangare och griper dom som köper av en.

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...