Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorköp nu eller när?


Admini

Rekommendera Poster

Hej

Jag står i begrepp att köpa dator.

1. Är det bättre att köpa den innan, under eller efter jul?

2. Hur ser prisbilden ut, är den på väg upp eller ner eller vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag står i begrepp att köpa dator.

1. Är det bättre att köpa den innan, under eller efter jul?

2. Hur ser prisbilden ut, är den på väg upp eller ner eller vad?

 

Jag brukar säga att det alltid är fel tid att köpa dator. Det spelar ingen roll, grejerna är ändå i princip utan marknadsvärde om ett par år.

 

Men jag hörde (läste?) på nån webbshop (svensk) att minnespriserna och diskpriserna var på väg upp.

 

Fast när det gäller grafikkort tänker i alla fall jag vänta. Snart kommer ju både Radeon 9500 pro och nya modeller från Nvidia, vilket borde sänka priserna på nuvarande modeller lite.

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha... den var rolig!

Alltid fel att köpa dator, .

Precis det jag behöver höra just nu...

 

Tja, det är tråkigt men sant. :)

 

Det viktigaste är att du inte köper från Siba eller någon annan elektronikkedja som "kan" datorer. Då blir du lurad.

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

 

[inlägget ändrat 2002-12-09 01:11:38 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Givetvis är det *alltid* fel att *köpa* dator. Man ska *bygga*!

 

Då kan man välja de komponenter som passar en bäst. Vilka grafikkort hittar man typiskt i en köpedator? Ja, oftast så är det "bottom of the barrel"-kort som GF4MX420 eller något dåligt integrerat på moderkortet. Kort som man ändå tröttnar fortare än kvickt på, och som "måste" bytas ut nästan omedelbart.

 

Skulle jag bygga nytt idag, skulle jag iofs. köpa ett moderkort där "allt" utom grafiken var integrerat. 5.1-ljud, nätverkskort, RAID exempelvis. Ärligt talat, vem behöver bättre ljud än 5.1? De flesta är nöjda med det. Däremot skall man INTE ha integrerad grafik. Som absolut minimum stoppar man i GF4MX440 för under 1000:- kr eller ett Radeon9000pro för strax över 1000:-. Då får man grafik som är "tre gånger så snabbt" som integrerad skit. (pardon my french). Helst stoppar man i Ti4200.

 

Och så kan man välja processor själv. Samt minneshastighet. Och låda. Och hårddisk. Nä, man skall allt bygga sina burkar själv. Då får man vad man vill ha. Till bästa pris.

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så måste jag hålla med jonasn. Oavsett när du funderar på att köpa dator kan du avstå med motiveringen att det kommer snart något som är bättre. Så har det varit under alla 20 år som jag har varit med i PC-branchen.

Det händer ofta att folk kommer till mig och ber om råd för att dom tänker investera i en dator. Jag brukar fråga om dom anser att köpa en liter mjölk är en investering. Om så är fallet kan jag acceptera att datorköp är en investering.

---/samoht

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är faktiskt bygga jag tänkte göra men ville inte tråka ut er med detaljer!

5.1-ljud, vad är det för ljud?

1. Om du skulle rangordna dem enligt dina prioriteringar vilken är viktigast för dig utav RAID, nätverkskort, 5.1-ljud?

2. När det gäller pris/prestanda vilken proccessor är bästa köp just nu?

3. Hur mycket minne skulle du vilja rekommendera?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är härligt med alla smarta svar. Alla blir filosofiska helt plötsligt.

Man behöver råd med att köpa dator men får bara en massa negativa vibbar istället!

Har du inte något råd att ge så behöver du inte göra det...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

RAID är allra viktigast. Eftersom du då får 4 IDE-kontakter så att du kan ge varje enhet (hårddisk, en extra hårddisk, en DVD-läsare och en brännare) en egen sladd så att de slipper dela.

 

Integrerat 5.1-ljud med stöd för dolby digital etc. är jättebra eftersom man sparar in på att köpa ett ljudkort. (man sparar typ 500). En normalperson hör ingen skillnad på ett sådant ljud och ett löst ljudkort. Med 5.1 ljud så får du möjlighet att koppla in fler högtalare och få häftigare ljud när du spelar och tittar på DVD etc.

 

Nätverkskort är väl inte SÅÅ jättenoga att ha integerat, men varför inte? Så slipper man köpa det också. (och får pci-platser lediga till annat). Annars kostar ett nätverkskort typ 150:- (om man undviker de allra billigaste, och det bör man)

 

Jag skulle nog köpt XP2100+ just idag. Denna processor kostar lite över 1000:- och ger absolut mest för pengarna.

 

Den dryga tusenlappen som blir över (jämfört med P4) kan man lägga på grafikkortet istället.

 

Grafikkort: Allra mest för pengarna just nu: Creative Ti4200. 1495:- på inet. Bara 64MB, men det är ju ett äkta GF4! Annars så är Radeon8500 eller Radeon9000pro bra budgetgrafikkort.

 

CD-brännare: Tja, köp den billigaste! 48x-brännare (16x RW) kostar 500:- på Coop Forum. (Philipsbrännare). Duger bra.

 

DVD-läsare: Köp den billigaste av stort märke. Alla duger, finns inga bottennapp längre.

 

Hårddisk. Köp så stor som möjligt så snabb som möjligt så billigt som möjligt. 40GB är lite för litet idag. 80GB är okej. 7200 RPM. Har du ont om pengar kan du köpa en 40GB-7200RPM för under tusenlappen till att börja med. Lägg in OS och program där. Köp sedan en stor och billig (men "långsam" 5400-varvare) för att ha som filarkiv. Duger helt utmärkt.

 

Minne: DDR SDRAM 2700. (Inte 2100). 256MB absolut minimum. 512MB är ett bra riktvärde för det mesta. Tänk på att ha registrerat minne med felkorrigering om du har större minnesmoduler. Fast det är inte *helt* nödvändigt.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte något råd att ge så behöver du inte göra det...

 

Det du frågade efter (ifall du har glömt det) var när det var bäst att köpa dator.

 

Det jag svarade (ifall du inte förstod) var att det inte spelar nån roll.

 

Dessutom gav jag några konkreta tips.

 

 

Det jag menar är att om du köper idag kanske priserna går ner i morgon. Köper du i morgon när priserna har gått ner kommer det en ny generation prylar i övermorgon. Sån är utvecklingen och det går inte att förutsäga eller göra något åt. Och "mellandagsrea" är ju bara bluff och båg: handlarna höjer priserna innan jul för att sänka till normalnivå och kunna kalla det rea i mellandagarna!

 

 

edit: (till exempel har priset för mitt shuttle-system (http://www.shuttleonline.com/specs2.asp?pro_id=76) som jag fick i förra veckan sjunkit med en krona, även om minnena gått upp med 400 kr i pris)

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

[inlägget ändrat 2002-12-09 13:04:59 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får vara bra hörselskadad om man inte hör skillnad på valfri integrerad AC97-ljudkort och vilket schysst separat kort som helst ifrån sblive! och uppåt.

 

Såvida man inte kör helt digitalt och använder sig av högtalarsystemets DAC förstås ;)

 

.wey - som nu ska sova efter alldeles för många AD-dagar i rad... "you do not have permission to access this session" - metaframe 1.8 för vanlig användare, funkar med adminanvändare, vad är felet? fattar nada, måste sova... mera cola! Bara sopor... inte ändrat på metaframe'n utöver vilka grupper som har rätt att köra applikationerna (de i nya domänen/katalogen)... grrr...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Nja.. Det är väl inte AC97 som är integrerat i de nya moderkorten? Alla funktioner som SB har, har ju i princip dessa integrerade ljudkretsar. (dolby digital, 5.1, digital out etc.)

 

Bara att koppla digital out till 5.1-förstärkaren! Standardljudutgångarna håller också godtagbar klass. Skulle man mot förmodan vara missnöjd, kan man ju alltid stoppa i ett löst ljudkort!

 

Däremot suger integrerad grafik bigtime.

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt svar var inte avsett att gen några negativa vibbar.

Vänd på svaret istället. Behöver du en dator så köp en nu. Det är alltid rätt tid. Ett litet tips dock är att mellandagarna brukar vara en gynnsam tid om man inte vill ha något special. Dom stora (OnOff, SIBA, Power mfl) brukar ha gynnsamma priser på sina standardpaket då. I bland brukar det finnas relativt hyfsade. Dvs behöver du inte ny PC på julafton så kan det vara listigt att kolla runt lite i mellandagarna.

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom frågeställaren inte skrev "ny dator" vill jag påminna om det kanske självklara - EFTER julhelgen finns det säkert många privatpersoner som är beredda sälja då överflödiga datorer till ett lågt pris.

:-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en sån eller kommer du ha´n?

Förresten är det nån som har en PIII 733Mhz "liggande" hemma?

Det ska jag ha till min gamla dator; lite uppgradering skadar inte.

Bara priset är "rätt"!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Bygga en "SIBA"-dator kan man göra själv för ungefär halva priset.... Oavsett årstid...

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...