Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

802.11b överspecat


Grepan

Rekommendera Poster

Har någon fattat varför tillverkarna av 802.11b-utrustning alltid överspecificerar den å det grövsta.

 

Själv har jag en D-Link AirPLUS 22MBps och även om jag drar igång 22M/PBCC en meter från basstationen kommer jag ändå bara upp i roughly 7 Mbps. Hur kan man specificera utrustning 3 ggr högre än den klarar av?

 

Inte så att jag är missnöjd med att ha trådlöst hemma, jag är imponerad över hur bra det fungerar annars, men varför skriver inte tillverkarna bara 8Mbps på kartongen och är nöjda så? Grövre lögner har jag inte sett manken till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När såg du ett 100mbit-kort prestera 100mbit senast? ;)

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Hastigheten är beroende av signalkvaliteten. Har man mycket störningar, så drar utrustningen ner hastigheten till "säker" nivå. Iofs. är det inte så konstigt att det är som det är: I ett modernt samhälle finns det gott om störkällor: Mobiltelefoner, mikrovågsugnar, datorer, mopeder, grannar som elsvetsar, etc. etc. etc.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med 22 Mbit/s avses den fysiska bitfrekvensen. Det är lättare att förstå i ett kopparnät då man grovt kan säga att det sitter en kristall i varje ände som tickar 100 miljoner ggr/s.

Principen är densamma i trådlös överföring. Grejen är att en stor del av förbindelsen fylls med sånt som inte är rå data, ex headers, handskakningar, kontrollpaket och omsändningar.

 

I en trådlös 11Mbps-länk är det vanligt att man kommer upp i ca 5.5 Mbps i effektiv dataöverföring.

Med 22 Mbps borde du få lite mer än 7 Mbps, men det är inte så att du har en flaskhals utanför det trådlösa nätet?

En 10 Mbit-hub eller nätverkskort eller nåt sånt..?

 

 

\\Anp

 

- Varför göra det idag, det du skulle gjort igår?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...