Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CSN


lillen_009

Rekommendera Poster

Hur är det med CSN:s regler om man överskrider gränsen på 54000:- för andra halvåret (räknas utifrån mina 17 poäng jag läser)??. Det är ju utbetalandemånaden och inte intjänandemånaden som räknas, men hur är det med kapitalförluster?? Om jag, trots att jag gjort förlust på dem, säljer lite fonder bara för att få ner min bruttoinkomst (inkomst andra halvåret) - räknar CSN med det?? eller räknar de inte med kapitalförluster?? Någon som har erfarenhet av det?? 54000 är i mina ögon alldeles för lågt eftersom det är utbetalningsmånaden som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag minns rätt...

 

CSN tittar enbart på din totala inkomst. Mao din inkomst från tjänst samt den från kapital. Någon avräkning för kapitalförluster sker inte. Det är alltså en dålig idé att teckna en option som utlöses under studietiden då värdeökningen räknas som en inkomst under den termin då utbetalningensker.

 

Stelbent, dåligt system.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Letat för fullt på deras hemsida och plötsligt såg jag

Den sammanlagda inkomsten är summan av överskott inom inkomstslagen tjänst, näringsverksamhet och kapital.
Överskott!!! Då måste ju det innebära att jag är tillåten att dra ifån kapitalförluster och kvitta dem mot kapitalinkomster. Eller??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är juh jäkligt sällan det som står på deras sidor och dokument stämmer med vad som står på blanketterna sedan, eller stämmer med vad dom säger till en - så gå/ring och fråga om ingen annan här kan komma med konkret info. CSN är läskiga ibland ;)

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CSN är läskiga ibland ;)

 

Ibland?

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har pratat med dem nu. Första personen sa att man inte fick kvitta kapitalinkomster mot kapitalförluster, andra personen hade ingen aning medan tredje personen sa att det gick bra. Det var en riktig hönsgård där alla frågade varandra.

 

Det slutgiltiga blev dock att det ska gå bra att göra så pga att Skattemyndigheten tillåter att man gör så på deklarationen och då måste även CSN göra det

 

[inlägget ändrat 2002-12-09 10:36:47 av lillen_009]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...