Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

snabb fråga om hårddisk..


freaX™

Rekommendera Poster

Jag har tittat på följande hårdiskar:

Maxtor DiamondMaxPlus9 120Gb 7200rpm 8Mb UDMA133 Fluid IDE..

 

och

 

Western Digital Caviar XL 120Gb 7200rpm Special Edition 8Mb UDMA100 IDE

 

P.S. Jag vill ju ha en tyst(och gietvis en bra) hd då min dator är rätt så tyst..

Om ni vet hur mkt db dessa ger eller andra fakta som kan ge svar på mina frågor.

Finns det några andra hårddiskar ni rekomenderar?

 

tacksam för ert svar..

 

/mattias

 

 

[inlägget ändrat 2002-12-06 23:08:27 av freaX™]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 2 st Seagate och de tycker jag har varit jättebra. De har aldrig krånglat och är tysta. Det sägs att IBM ska vara tystast, men då är de mer instabila istället

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar gärna oxå emot tips om framförallt tyst disk! Min IBM har börjar tjuta å det grövsta......

 

Läste precis som freaX om Maxtors sk. Silent-variant. Nåt att ha? Om man jämför med Seagates diskar?

 

.Morpheus/ pigg som en mört

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

helst så siktar jag på en hd med 8mb cache...

 

Är det någon som vet om fluid "motor" till hårddiskarna? (som maxtors nya har)

 

 

/mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

helst så siktar jag på en hd med 8mb cache...

 

Gör ju ingen superstor skillnad i realiteten. Är du ute efter prestanda så satsa på RAID, köp SCSI-diskar eller vänta på Serial-ATA.

 

---EDIT---

Enligt länken har f ö 180GXP 8 MB på modellerna från 80 GB och uppåt.

 

[inlägget ändrat 2002-12-07 00:48:19 av Tobbe14]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har i och för sig inte någon stenhård koll på det hela,

men 8 mb cache bidrar väl till en trevlig prestandaökning?

 

Antingen det eller så beror det på något annat hos (bl.a.) Western digitals 8mb diskar.

 

Seagates diskar är de tystaste, men prestandan är väl inte den grymmaste.

 

SCSI e trevligt - snabbt, men dyrt och jag kan tänka mig att det låter mer än IDE diskar (fast maxtor hade nån ny disk som inte skulle låta mer än en IDE disk eller hur de va).

 

Serial ATA innebär såvitt jag vet ingen prestandaökning, bara ökad teoretisk dataöverföring (och möjligen luftflöde i lådan ;) och den har vi redan tillräckligt utav (den teoretiska dataöverföringen alltså).

 

http://www.mycom.se har dB mätningar (dock inte för maxtor diskarna) - fast det är svårt att få en bild utav hur mycket något låter..

 

Tjoff

[inlägget ändrat 2002-12-07 02:53:34 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har i och för sig inte någon stenhård koll på det hela,

men 8 mb cache bidrar väl till en trevlig prestandaökning?

 

Antingen det eller så beror det på något annat hos (bl.a.) Western digitals 8mb diskar.

 

Jag har inte märkt någon större skillnad i realiteten. Visserligen har jag inte kört WD 8 MB mot WD 2 MB, men väl mot IBM 120 GXP 2 MB. Att kopiera stora filer tar obetydligt kortare tid på WD:n. Möjligtvis något bättre responstid, men inget jag tänker på direkt.

 

Serial ATA innebär såvitt jag vet ingen prestandaökning, bara ökad teoretisk dataöverföring (och möjligen luftflöde i lådan ;) och den har vi redan tillräckligt utav (den teoretiska dataöverföringen alltså).

 

Visst, tänkte lite fel där. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har raid på min "fina" moderkort :)

Men jag har noll koll på raid, vet ingeting om det förutom att man kan koppla många hd till att vara en enda..

 

När jag tittade på WD:s hemsida om db osv. så stod det att den avger 35db(minsta ljudnivån) på den minsta söktiden.

Idle Mode 35 dBA (average)

Seek Mode 0 37 dBA (average)

Seek Mode 3 36 dBA (average

 

Eller borde jag satsa på en maxtor fdb(mindre ljud??) eller annat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du köra raid, maxtor.

CHIP testade datorer. En burk med MSI kort och raid fick med 2 st 40GB Maxtor D540X 5400RPM diskar överföringshastighet ca 50MB/s

Och de är ljudlösa och kalla. Har själv 2 st. Finns kanske inte längre att köpa....

Seagate Barracuda 4 80GB är också ljudlös

men

lär ej vara bra till raid

kylfläkt känns rätt,Seagaten blir varm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en varning, kör inte med 5400rpm-diskar för RAID, visst - överföringshastigheten vid STR kanske är högre än 1st 7200rpm-disk - men prestandan blir onekligen lägre pga den markant lägre rotationshastigheten = längre söktider.

 

SCSI-diskar vinner juh inte överlägset på STR, utan på låga söktider.. så.. håll dem så låga som möjligt för faktisk prestanda ;)

 

Har min Barracuda IV i gummiupphängning, dvs ingen avledning av värme - å inga fläktar i närheten - i en låda med väldigt lite fläktar i å hög temp... disktempen går aldrig över 36 grader - får väl anses som ok?

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...