Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DMA för CD & DVD i Xp ?


Jibbon

Rekommendera Poster

Min CD och min DVD använder inte DMA, och jag vet inte vart, när eller hur jag ska ställa in det. Får riktigt taskiga värden på båda två i olika bänkar. Visst kunde man ställa det i Enh.Hant. förr ? Eller sköter det sig själv i XP ?

/Jibbon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja.. Problemet är att jag inte har/får de alternativen när jag går på "egenskaper".., vare sig på CD:n eller DVD:n. Missar jag nå´t eller..?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jibbon!

 

Har du installerat Chipsetdrivarna?

 

Gör du det så lär du få DMA-läge på köpet. Tror till och med att frågan kommer upp under installationen.

 

Jag fick DMA-läge på mina enheter direkt. Visst kan man ställa in det i Enhetshanteraren. Blåmarkera din enhet där och klicka på Egenskaper, så finns där en ruta som du bockar i alternativet DMA.

 

Intressant läsning om DMA:

http://www.pcmech.com/show/motherboards/32/3/

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-12-06 21:19:29 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, VIA-drivorna har jag, men inte hjälper det. Jag får flikarna "Allmänt", "Egenskaper", "Volymer" & "Drivrutiner" när jag markerar CD:n eller DVD:n; under "allm." har jag status,felsök. och om jag vill använda enheten. Vid "egensk." får jag sedan inställningar för volym och ett par om digitalt ljud !! Inget annat. Tji DMA...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Du ska gå in på IDE ATA/ATAPI-styrenheter > Primär IDE-kanal eller Sekundär-IDE-kanal.

 

Där under kan du hitta inställningar för DMA.

 

//Roger

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...