Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp inte polisen.


Hakinger

Rekommendera Poster

Hörde just på nyheterna om en snubbe som upptäckt att en polare förvarade 4 kilo knark hemma hos honom. Han anmälde det till polisen och blev åtalad för innehav. Han blev dömd till 5 år.

Men nu har man sänkt hans dom till 4 månader.

Och som skäl till sänkningen anges att det kan uppfattas negativt av allmänheten och därmed avskräcka folk från att anmäla brott. Rätten tyckte att han dröjde för länge (5dagar) med att anmäla det. Nu berättas det ju inte ifall denna fördröjning fick några negativa konsekvenser, förutom att nån knarklangare förlorade några miljoner.

 

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,235865,00.html

 

Kan bara föreställa mig om jag hittade knark för x-antal miljoner hos mig och jag visste vems det var. Jag skulle göra en nogrann bedömning ifall den här killen skulle bli gramse på mig, och i så fall hur gramse, och säkert våndas ett antal dagar.

 

Nu när man vet att man kan få fängelse för ärlighet, för att det är en lite senkommen sådan, så får det ju inte i alla fall mig, att riskera mitt liv mot belöningen att hamna i fängelse, där tjallare är ungefär lika populära som pedofiler.

 

 

[inlägget ändrat 2002-12-06 15:23:05 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med, inte vill man sitta i finkan även om et så är 4 månader för nåt man inte är skyldig till. Såklart måste man ha några dagar på sig att fundera på vad man ska ta sig till i ett sånt läge..

 

Nää det bästa är nog att knarka upp allt själv om det ska va så.. :-)

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när man vet att man kan få fängelse för ärlighet, för att det är en lite senkommen sådan, så får det ju inte i alla fall mig, att riskera mitt liv mot belöningen att hamna i fängelse, där tjallare är ungefär lika populära som pedofiler.

Där sa du nåt. Det är förmodligen inte så kul att sitta inne i form av tjallare. :/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara föreställa mig om jag hittade knark för x-antal miljoner hos mig och jag visste vems det var. Jag skulle göra en nogrann bedömning ifall den här killen skulle bli gramse på mig, och i så fall hur gramse, och säkert våndas ett antal dagar.

Nu när man vet att man kan få fängelse för ärlighet, för att det är en lite senkommen sådan, så får det ju inte i alla fall mig, att riskera mitt liv mot belöningen att hamna i fängelse, där tjallare är ungefär lika populära som pedofiler.

 

Vad jag fattade av fallet, som visst togs upp i Uppdrag Granskning, försökte väl killen som lurats ta hand om paketet först flera gånger förmå den som lurat på honom det att tillbaks det.

Det var väl när han insåg att denne aldrig skulle göra det, utan istället försökte pressa honom honom till att delta i knarkhanterandet som han polisanmälde saken.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag fattade av fallet, som visst togs upp i Uppdrag Granskning, försökte väl killen som lurats ta hand om paketet först flera gånger förmå den som lurat på honom det att tillbaks det.

Det var väl när han insåg att denne aldrig skulle göra det, utan istället försökte pressa honom honom till att delta i knarkhanterandet som han polisanmälde saken.

 

Även om det var så, så tycker jag att anledningen till att man är ärlig inte ska behöva motiveras, eller bestraffas för den delen, eller tänker jag fel nånstans här?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

Det svenska rättsystemet i ett nötskal. De borde snarare belöna honom...

 

MVH Jimmie Pettersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om det var så, så tycker jag att anledningen till att man är ärlig inte ska behöva motiveras, eller bestraffas för den delen, eller tänker jag fel nånstans här?

 

Kanske missuppfattade du Pentti H mitt inlägg som att jag tyckte det var rätt åt han som lurades förvara knarket, men så menade jag inte. Inlägget var nog menat som ett förtydligande till din tidígare formulering om en "lite senkommen" ärlighet.

 

Man får väl anta att "snubben" redan från starten ville vara "ärlig" - i den bemärkelsen att han aldrig ville bli inblandad i knarkhanteringen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske missuppfattade du Pentti H mitt inlägg som att jag tyckte det var rätt åt han som lurades förvara knarket, men så menade jag inte

 

Gjorde nog det. Jag verkar ha svårt ibland, när jag blir upphetsad, att läsa inlägg objektivt, så jag sparkar och slår åt alla håll jag kommer åt, och då hamnar nån ofta under "friendly fire" ;) Men jag försöker att lära av mig med det. Jag tycker jag borde ha lättare när man skriver, för då har man ju tid att fila på svaren länge, men ibland slinter fingrarna lika mycket som hjärnan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Hörde just på nyheterna om en snubbe som upptäckt att en polare förvarade 4 kilo knark hemma hos honom. Han anmälde det till polisen och blev åtalad för innehav. Han blev dömd till 5 år.

Men nu har man sänkt hans dom till 4 månader.

 

Nyårsaftonens Klarspråk på radio började med ett inlägg som verkade handla om detta fall. Debattredaktören inledde med att berätta om domen på 5 år. Varken han eller den som läst in inlägget nämnde något om att domen lindrats till 4 månader. Men det är väl 4 månader som gäller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...