Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
G2P

Gratis privatsupport?

Rekommendera Poster

Jag har varit ute för en liknande sak...

Det var ca sju år sedan nu. En familj där jag endast var ytligt bekant med sonen undrade om jag kunde komma och titta på deras ganska nyinköpta dator. Jag tyckte att det var väldigt kul att fixa med datorer så jag sade ja...

Det visade sig att de av ren okunskap och klantighet (pilla inte en massa med det du inte kan...) hade rört till datorn ordentligt. De hade en del viktiga filer på den som jag kunde rädda till diskett innan jag fick börja om från början med formatering och nyinstallation av Win95 + en del andra program.

Jag fick mat och ett tack för en dags arbete... Känndes inget vidare... Nästa gång de frågade så hade jag någon bra anledning till att inte hjälpa till, minns dock inte vilken.

Som tur är så är inte alla så... Vid ungefär samma tidpunkt så hjälpte jag en annan familj med något enkelt problem, tror det var att konfigurera en modemuppkoppling i Win95. Det tog ca 15 minuter och sedan bjöd de på fika och gav mig 200kr. Tänk om fler tänkte så...

Numera hjälper jag bara nära vänner... Och de är alltid tacksamma... :-)

/Stefan

Du tänker för mycket på för litet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att läsa om andras erfarenheter vad gäller detta.

Det kanske även kan läsas av någon som är i behov av hjälp och med hjälp av detta kan förstå att det är faktiskt ett jobb som utförs även om många tycker det är mest pillande.

Det tog ca 15 minuter och sedan bjöd de på fika och gav mig 200kr.

Du tog väl upp det i deklarationen :-)

G

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Du tog väl upp det i deklarationen

Hmm... Vill minnas att jag betraktade det som en gåva... Och den var ju så liten att gåvoskatt inte kunde komma i fråga...

/Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
joo men är det farsan så är det väl ändå en annan sak..

Min far (70 år) har haft dator i 6 år och kan ännu inte skapa mappar och kopiera filer utan telefonsupport. Risken är att man skämmer bort folk så att de aldrig provar att fixa något själv.

Dessutom har farsan skaffat scanner, dv-kamera, digitalkamera, cd-brännare och en extra hårddisk... Gissa vem han ringer till när det kör ihop sig med något komplicerat som t ex att spara en fil på rätt ställe?

Nån som vill ta över den supporten? ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kör en kurs för honom så han lär sig de enkla sakerna.

Kanske är det annars så att han inte alls har problem med datorn utan problem med ensamhet och vill att du ska komma över så han slipper känna sig ensam? Vad vet jag.

G

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har i polargänget ganska roliga hjälpa-till-dagar när någon ska flytta.

Då ska han köpa bärs till hela ligan, 1:a sprättas innan vi börjar...

TYvärr brukar det sluta med att alla går på krogen och får bära det sista nästa dag, superbakis...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...