Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CMOS-batteri m.ä. igen


SnabelA

Rekommendera Poster

Goder afton!

 

Försöker på nytt med följande:

 

Någon som kan beskriva hur ett CMOS-batteri ser ut

på en Copam 386-33 årsmodell 1990.

Jag har snackat ett en snubbe som byggde dessa datorer sagda år, och inte ens han vet hur det ser ut.

Givetvis vet jag mycket väl hur det kan se ut, och hur det kan vara placerat. Vad jag söker är någon som vet hur det ser ut och var det är placerat och om det är ett batteri och inte en kondensator ...

 

F.ö. så har datorn fungerat i 12 år utan minsta problem, till skillnad från dagens P4 med 1.7 GHz som med dagens sopiga OP resulterar i att man av och till måste dra ur kontakten för att över huvud taget kunna stänga av "datorn".

Av samma anledning åker jag omkring i en Volvo 240 till vardags i stället för den flashiga S-80 som jag måste dras med under arbetstid. Där finns det ingen kontakt att dra ur, och det behövs inte heller, för t.o.m. det sköter den själv, men den har väl troligen Bill Gates´ Volvo-edition och är synnerligen limited.

 

/SnabelA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, ett knepigt fall. Det borde dock möjligt att identifiera batteriet genom att först leta reda på alla komponentera som INTE är ett batteri. Kanske du känner (till) någon elpulare som gladeligen söker igenom datorn, om nu inte din kompetens ligger inom detta område.

 

Till din ironi över dagens datorer.

Om datorn hängt sig och det ej finns någon reset-knapp, så är en oftast konfigurerad att stänga av sig om man håller inne av/på knappen i fyra sekunder. Betydligt skonsammare/enklare än att rycka strömsladden.

 

Lycka till!

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...