Just nu i M3-nätverket
Jump to content

adsl-kapacitet

jimmylilja

Recommended Posts

Tror det är 8 Mbit på dsl. Aet betyder asynkron, dvs att det är olika fart upp och ner. Sen finns det vdsl, hdsl och kanske nån mer variant.

3l33t

CJ Björkdahl

Har man moderna ledningar (och det har inte alla! Vissa har 100 år gamla!) till telestationen och man har max 1 kilometer, kan man uppnå 8 Mbit/s. Men de flesta som har ADSL kommer att uppnå 2-4 Mbit/s. Om spärren på 512 kbit/s någongång äntligen tas bort...

De som ligger allra längst bort från stationen, får nöja sig med 512, eller ännu sämre.. (modemen höjer/sänker hastigheten automatiskt i 32kbit-steg.

MVH

pedagogen

Har för mig att det blir lite andra avstånd när man börjar snacka vdsl. Tror det fungerar lite bättre. men jag kanske kommer ihåg fel.

Det finns faktiskt några som levererar 8 Mbit adsl. Om det sen fungerar i praktiken är en annan femma.

Själv kommer jag upp i 2,5 Mbit ibland, blir nästan bredband då :)

3l33t

CJ Björkdahl

Det är väl precis tvärt om med VDSL. Där får man i princip inte ha mer än 500 meter till telefonstationen. Har man längre än 500 meter, sjunker hastigheten oerhört snabbt...

Fast jag som har 900 meter torde väl ändå få runt 10-15 Mbit..

MVH

pedagogen

Lite tillägg till ADSL:

Max download ligget som redan nämnts på ca 8 Mb/s. Linjelängden där bandbredden drastiskt avtar varierar mycket beroende på bla. kvaliteten på kopparkablarna, utrustningen i telefoncentralen och adsl-terminalen hos kunden.

Ett extremfall måste nog vara en av våra kunder, som just nu kör 3Mb/s download och 600 kb/s upload på en 6700 m lång lina (telefoncentral <-> huset).

==Coleburn==

--------------------

”It takes a lot of knowledge to

really mess something up!”

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...