Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Foto Album på CD med html


Stipp

Rekommendera Poster

Hej !

Håller på att scanna alla min gamla foton . Och så tänkte jag använda vebbläsaren som verktyg för att bläddra i mitt allbum. Allt skall sedan skall brännas på en CD.

Jag har redan en sida med tre ramverk.

LEFT, där jag har menyn.

TOP, där jag har någon sorts logo och

BODY, där bilderna visas.

 

Nu vill jag, när jag klickar i menyn och bilden visas i BODY ramen, också ha en kortare förklarande text om bilden, placerad i TOP ramen.

Alla tre ramverken skall synas hela tiden.

Hur gör man ?

Eller vore det enklare med javascript, någon sorts mouseOver effekt.

 

tack !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du hade tänkt dig att varje förklaring skall ha ett eget html-dokument som visas tillsammans med bilden så kan du använda följande kodrad till länken i LEFT:

 

<a href="#" target=_self" onClick="parent.TOPP.location='förklaringstext.html'; parent.HUVUD.location='bilden.jpg/.gif/.html';">Text till bilden</a>

 

På så sätt så får du en uppdatering av två ramar samtidigt. (Det skall inte vara några mellanslag eller radbrytningar annat än mellan attributen i a href)

 

Du måste dock byta namn på åtminstånde TOP, annars tror javascriptet att målet är "_top" och laddar förklaringen utan ramuppsättning. Jag har bytt ut boda ram-namnen i exempelraden ovan.

 

Om du inte vill ha förklaringen i olika html-dokument kan du använda dig av lager (<div>), det kasnke tar minre plats (allt i samma fil), men det blir mer jobb.

 

Hoppas att det är svar på din fråga!

 

edgren

 

Gärna en poäng om det funkar....

 

[inlägget ändrat 2002-12-06 02:39:07 av edgren]

[inlägget ändrat 2002-12-06 02:53:46 av edgren]

[inlägget ändrat 2002-12-06 02:54:38 av edgren]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...