Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bredbandsbolaget kränker personlig integritet


daSource

Rekommendera Poster

Nope får det inte!

 

Det var inte längesedan som några poliser i Malmö blev åttalade för att ha provocerat fram brott.

 

Alltså köpt knark av langare och sedan satt ditt de. Det får man inte göra. Men tydligen får APB köpa spel av försäljare och sedan anmäla dem till polisen.

 

Alltså borde polisen kunna hyra in Nisse från manpower som köper knark och sedan haffa langaren, det borde vara samma sak ungefär..

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Skapad
  • Senaste svar
så torde det således vara DITT ansvar.

 

Som sagt, det är nog ingen som vet förren en domstol har dömt ifrågan.

 

Men eftersom jag får ge kopier av musik och film till mina närmaste så kanske jag har öppet så de kan hämta, men samtidigt skriver en notis att ingen annan får hämta. Då borde jag ha gjort vad som står i min makt (eftersom programmet saknar skydd) för att förhindra spridning till mina icke närmaste.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då borde jag ha gjort vad som står i min makt

 

Det finns utmärkta alternativ, t.ex. FTP med personliga konton.

 

Om du har köpt exempelvis en musik-cd, så får DU göra kopior åt "dina närmaste". Om jag har förstått det rätt så är det du som ska ta initiativet, och du ska göra kopian. Jag vet inte hur det blir om du delar ut det.

 

Det borde heller inte gälla om du delar ut material som du inte har rätt till, det vill säga, material som du inte har köpt, och som du inte äger rätt att distribuera. ("piratkopior")

 

I detta fall gällde det dessutom ett program, där är det annorlunda. Datorprogram är ett undantag, och du får inte kopiera till "dina närmaste" om du inte har fått rättigheter av rättighetsinnehavaren att göra det.

 

-- tillägg --

"FET" är ju nästan samma sak som "CITAT" ;P

 

Ciao,

Anders

- som så många andra har sin tolkning av lagen tills vi har prejudicerande fall.

 

[inlägget ändrat 2002-12-05 15:37:03 av Anders N]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Pettersson

Men om någon (ej myndighet) skrev ett hotfullt brev till dig och sa att de såg när du parkerade fel och körde för fort....

 

Visst erkänn. du kommer bli kränkt, inte för att du gjort något fel utan du känner det som om någon obehaglig anonym riktat strålkastarljuset mot dig och gasar på gaspedalen.

 

hmmm, det finns nog en marknad för privatkränkningsbranschen, man söker reda på folk som begår fel och sedan skickar räkning på en summa för varje lagbrott man noterar(eller det kanske är utpressning? ;))...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gick mot röd gubbe och informerade dig att det är olagligt och belagt med saftiga böter.

 

Sist jag kollade var det fortfarande olagligt, men påföljdsbefriat....

 

Hur saftigt är det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De har själv erkännt ett brott med filnamn och allt.

 

Nej, de har tillstånd från upphovsrättsmännen till innehållet i filen ifråga! Jösses vilka spekulationer folk gör... även jag ;)

 

add:

Sedan den här diskussionen med liknelser om att folk skulle få anmäla folk för fortkörning å detta resulterar i böter - vadå, det är väl ingen som delat ut filer som fått en varning ifrån APB som oxå blivit dömd för något? Menar du att jag som individ INTE får säga till den där gubbfan som parkerar mitt för vår infart att 'så får du inte göra gubbe!' - jag kränker alltså dennes integritet då, eller hur? Mycket soppa och ingen potatis säger jag bara... ;p

 

Å förresten, jag skrev kopiering av godis.

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

[inlägget ändrat 2002-12-05 18:06:15 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan B2 vara juridiskt ansvariga???

Det är väl som om gatukontoret skulle vara ansvariga om nån står i gathörnet och säljer knark...

Sen så tror jag dom avsiger sig allt ansvar om vad kunden skickar på nätet i sitt kontrakt med kunden...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Pettersson

Jag tror knappast att ett företag tillåter andra företag att begå lagbrott ("men det är OK, vi gör undantag för ett företag som får ladda hur mycket piratkopior av våran programvara som helst").

Egentligen borde man fråga EA i fråga och be dem skicka ett brev till APB som får förklara sitt handlande. men jag tror inte EA bryr sig särskilt mycket.

 

Hey, om någon begår ett brott så får man automatiskt rätt att trakassera den personen.

det är bara att välja ut någon på gatan, följa efter den notera namn i loggar och notera allt brottsligt som denna gör, sedan skickar man räkning på säg 300 för varje grövre lagbrott och meddelar i brev att man underättat resp passande myndighet. Det är ju inget fel i det, eller hur?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror knappast att ett företag tillåter andra företag att begå lagbrott

 

Jo! Dom har juh tillstånd av upphovsrättsinnehavarna i det här fallet! Det är juh inte så att dom slumpmässigt letar efter warez, utan det är specifika data dom är ute efter, som dom får ladda hem.

 

Och återigen misslyckas du med att se poängen, ATP fäller ingen och skickar definitivt inga räkningar till någon.

 

Många sätt finns det att försvara sina illegala aktiviteter, men det måste väl för tusan finnas gränser till hur löjliga försvarstal man försöker med? ;)

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom IP-adresser som BBBs användare har är registrerade av BBB och inte av användarna själva. BBB står alltså som innehavare av IP-adresserna varifrån kopiorna delas ut. Den enda kopplingen som finns till den enskilde användaren är alltså avtalet mellan BBB och användaren. Detta är inget unikt för BBB utan gäller för alla som regitrerar en IP-adress.

Skillnaden mot gatan är att gatan anses som offentlig plats och du behöver inget avtal med gatukontoret för att vistas där.

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag bryter ingånget avtal och min avtalspart informerar mig om det så får jag väll skylla mig själv..? Jag borde ha tänkt på konsekvensen av mitt handlande innan jag bröt avtalet..! Att det ska vara så svårt att förstå...

 

Men om någon (ej myndighet) skrev ett hotfullt brev till dig och sa att de såg när du parkerade fel och körde för fort

Om jag har ingått ett avtal med denne någon om att inte köra för fort så vore det väl inte så klonstigt..? Om du får en p-bot så är den vanligen INTE utfärdad av någon myndighet utan av ett PRIVAT bolag. Men din personliga integritet kanske kränks av att du får böter när du parkerar på fel ställe?

 

/Stefan

___________________________________________________________

Du tänker för mycket på för litet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ha fel, men har för mig att Weyland är eller har varit medlem i Fairlight, en warez-grupp som släpper nya releaser av spel lite då och då och sprider ut de på ftp:er.

Med tanke på det är ju dina åsikter om piratkopiering lite underliga.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Pettersson

Det är ingen som sagt att piratkopiering inte är fel och alla verkar hålla med om att det är ett brott (som alla andra lagbrott).

 

Vad den som startade tråden menar att detta är en tendens på ett övervaknings- och angiverisamhälle som man bör se upp med. Detta är när den personliga integriteten får stå tillbaka för olika individers kontrollbehov. Vad vet jag, det kanske är bra. I dessa tider med terrorister i busskön kanske det är helt OK att begära papper som styrker att man får vara där.

Det viktiga är att man säger ifrån innan det går för långt.

 

Det är kanske ok att man hänvisar till "avtal" och säger upp dem om man så finner lämpligt. (jag ser inget fel i det, två avtalsparter får göra som de vill. Om någon ISP är pigg på att säga upp folk som piratkopierar tror jag att de inte får många kunder kvar - utom jag förståss som inte piratkopierar)

 

Det finns inget argument i värden som kan påstå att piratkopiering är bra. (så se det här inte som ett försvar för brottslighet).

Kan säga att jag kontrollerat att från EA om det tillåter att något företag laddar ner deras piratkopior.(vilket de inte gör!).

 

För att få bukt med piratkopieringen måste man börja moraliskt. Jag tror inte att man på laglig väg kan börja massåtala och fängsla tonåringar. (det kanske blir nästa steg i skrämseltaktiken).Inte de som bara laddar ner och använder för eget bruk.

(I USA vet jag att man stormat en Kurir (en som flyttar filer mellan ftp konton) i sitt hus med dragna vapen och insatsstyrka. Han[kuriren] var lycklig att domaren var så pass förstående att han klarade sig undan med böter och övervakning).

 

Hursom helst kanske man får vänja sig att man har övervakning och företag som åtager sig att bötfälla individer som gör fel. Kanske dags att privatisera rättsapparaten?

 

Jag är själv upphovsmakare. (även om rätten och intäkterna går till ett företag). Och tack och lov har vi arbetsavtal i Sverige så jag slipper arbeta gratis.

 

Jag tycker inte det är bra när folk stjäl från mig genom att inte betala. eller när någon får tag i något gratis när jag fått betala för en nästan identisk sak. (och jag vet att det är idiotisk med ordet "stjäl", eftersom jag inte förlorar något än min möjliga procent. suck, varför kan man inte tvinga folk att köpa saker de piratkopierar, eller fingrat på i butiken! )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina åsikter om piratkopiering har väldigt lite med min eventuella tillhörighet till Fairlight Demo Division att göra, som är en demogrupp som gör demon till demopartyn, i vilken jag då skulle vara 3D-grafiker.

 

Att det finns en warezgrupp inom Fairlight är i så fall något jag varken har kontroll eller samhörighet med.

 

För övrigt skulle det nog inte påverka mina åsikter ändå. Jag har inte sagt att det är fel eller rätt med piratkopiering - jag har sagt att det är fel att beskylla sin ISP för integritetskränkning i den ovan givna situationen. Denna tråden anser jag påvisar rena dagistänkandet, och skulle någon fälla mig för en eventuell piratkopiering så skulle jag inte gå hem till snutte och gråta som vissa andra ;)

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget argument i värden som kan påstå att piratkopiering är bra.

 

Tja du, till och med MS har erkänt att de inte skulle vara så stora som de är idag utan piratkopieringen.

 

Jag menar om jag har en kopia av MS SQL server hemma och lär mig den, om jag sedan börjar på ett arbete som behöver en databas så köper jag ju in MS SQL Server eftersom jag kan den. Hade jag inte haft kopian hemma så hade jag kanske valt MySQL och även på jobbet, så tack vare min piratkopia så såld faktisk MS en orginlaprodukt.

 

Saken har faktiskt hänt i verkligheten även om det inte var databaser eller mig det handlade om.

 

Sedan skulle jag vilja se de hemmapullar inom 3D som köpt sin licens av 3D-studio Max med tillägspaket. Men det är ju klart de flesta datanördar är ju aldrig ute och festar, och där har vi svaret, de har helt enkelt inte råd efter ha pungat ut 100.000 tals kronor i licenspengar.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehehe..

 

..kan väl tillägga att flera av de stora 3D-programvarorna numer finns i gratisversioner just för utbildningssyfte - ofta utan begränsningar (mer än avtalsmässiga då - don't make any money with it, or else!). Antar det är en variant på ovan beskrivna fenomen som säljer skarpa licenser med hjälp av piratkopior...

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med integritet är ju patetiskt. Du vill vill väl inte att Nationalmuseum eller taxibilarna ska få ha kameror heller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Stenström

Om man använder DC och sitter och övervakar det och varje gång någon försöker att ladda ner från ens filer kopplar man ned honom/henne, går det i dagens läge inte att komma åt en juridiskt eftersom det är tillåtet i nuläget att inneha både piratkopierade program och copyrightskyddad musik. Men skulle man somna och det under tiden laddas ned sprider man upphovsskyddat material. Så har jag förstått det.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur det är med musik och film är kanske en annan sak, men programvara går under särskilda licensavtal och det låter väldigt konstigt om det är tillåtet att inneha en icke-licensierad kopia? (beroende på hur villkoren är skrivna förstås)

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Stenström

Jo, jag har hittat de här uppgifterna på Antipiratbyran.com För den som är intresserad:

http://www.antipiratbyran.com/kopiering.asp

 

Kopierat citat:

Innehav och användning av piratkopior

Det är inte förbjudet att inneha en piratkopia av ett datorprogram eller film. Det är dock inte tillåtet att vidaresprida piratkopior.

Slut kopierat citat

 

mvh JS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Musik, bilder och film är väl skyddat av upphovsrätt vilket torde innebära att du inte får sprida eller vidareförmedla verket utan tillstånd från innehavaren av upphovsrätten.

I och med att filerna ligger i en katalog som du publicerar på internet så har du brutit mot detta.

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare ett citat från samma sida:

Allmänt om kopiering

Upphovsrättsligt skyddat material får enligt lag i regel kopieras för eget bruk. Undantaget är datorprogram, som inte får kopieras alls. Dator- och TV-spelär datorprogram.

Regeln om kopiering för eget bruk gäller bara om inget annat har avtalats. Förutsättningen är att det man kopierar från är lagligen utgivet.

 

Notera, bland annat, den sista meningen.

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör man så blir man kickad och bannad från hubben väldigt snabbt.

Det finns ju dock några få hubbar utan regler, men där finns heller inget kul att tanka.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag har för mig att det är tillåtet att göra en säkerhetskopia av ett lagligt inköpt program eller spel.

Men man får bara använda säkerhetskopian om t.ex. originalcd:n går sönder och blir oläslig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...