Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bredbandsbolaget kränker personlig integritet


daSource

Rekommendera Poster

Om ni tycker att er internet-integritet är viktig, så skulle jag nog råda er till att avstå från att teckna med Bredbandsbolaget. Läs själva:

 

http://chris.ftpserver.nu/albums/zatzyown/SvenskaAntipiratbyr_n.s

ized.jpg

 

Ska kanske tilläggas att uppsägningen inte är min, så det är inte pga. hämndbegär jag postar denna tråd. Jag blir bara bekymrad när den personliga integriteten tillåts, och av internetleverantörer som Bredbandsbolaget uppmuntras till att kränkas av ett företag (antipiratbyrån) som använder sig av tvivelaktiga och till och med olagliga metoder (ping/tracerout).

 

Nåja, det är upp till var och en att bedöma vilket samhälle de föredrar att leva i. En viss kränkning av integriteten för att förhindra terroristangrepp och rädda liv anser jag själv kan vara berättigat. Men en flerfaldig och olaglig kränkning för ett lägre syfte (att minska den sjunkande vinstmarginal för en av de industrier som traditionellt sett har haft den högsta vinstmarginalen - musikindustrin), det anser åtminstone jag är ett steg mot en Orwelliansk framtid jag inte vill leva i.

 

[inlägget ändrat 2002-12-05 03:50:40 av _Danneman_]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Gammalt, sök efter tråden på eforum...

 

Men ärligt, vad hade du väntat dig? :)

 

Om du delar ut upphovsrättsskyddat material öppet utan åtkomstlås och detta strider mot BBBs avtal (vilket det gör) - ta mig tusan att dom kommer att slänga dig åt helvete då ;)

 

Det står ingenting om 'ping' och 'traceroute' heller...

 

...det börjar bli för många som vill försvara filkopiering genom att skrika 'ni får inte kränka min integritet era jävlar!'.

 

Vem fan kränker vem egentligen, vem som helst får anmäla en person för spridning av piratkopier till programvaruföretagen, varför i hela friden skulle man då inte få anmäla till internetleverantören om fallet anses bryta mot avtalet? Antar att du vill ha det polisanmält istället? Mycket roligare då :]

 

-

 

Dessutom var det väl bara en varning, inte alls en avstängning? För att stänga av personen ifråga lär det behövas mer bevis än någon fånig logg ifrån APB.

 

Herregud - "jag vill kopiera och äta hur mycket gratis godis jag bara orkar, mamma! Snälla säg till dom elaka gubbarna i godisaffären att dom inte får hindra mig, det är kränkande! Gnäll! Jag är ingen brottsling, bara ensam! Snutte, var är du?!"

 

--

.Wey ;)

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-----------------------------------

"jag vill kopiera och äta hur mycket gratis godis jag bara orkar, mamma! Snälla säg till dom elaka gubbarna i godisaffären att dom inte får hindra mig, det är kränkande! Gnäll! Jag är ingen brottsling, bara ensam! Snutte, var är du?!"

-----------------------------------

 

Intressant analogi. Det är ju som bekant inte en persons åsikter som är det intressanta, utan resonemanget bakom åsikterna...Snutte, alltså?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

till och med olagliga metoder (ping/tracerout).

*lol* När blev det olagligt att köra en ping eller tracert..?

 

På vad sätt kränks den personliga integriteten av att någon varnas för att ha nrutit mot ingånget avtal? Om personen är så korkad att han inte förmår läsa ingångna avtal så bör han heller inte överraskas av sådana brev...

 

Men, som Weyland skrev, han kanske hade föredragit en polisanmälan..?

 

/Stefan

___________________________________________________________

Du tänker för mycket på för litet. Ripley Bogle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart kan jag förstå vissa branschers frustration över att inte få fullt betalt för sina tjänster. Speciellt lider jag med de mindre mjukvaruföretagen som spenderar tusentals timmar på att koda ihop ett användbart program, och som planerar sälja det till ett resonabelt pris (i förhållande till utvecklingskostnad). Och de spelutvecklare som tvingas hålla en högre prisnivå på sina färdiga produkter än vad konsumenterna och de själva finner rimligt och som inte inspirerar till piratkopiering, bara för att de tvingas betala en skyhög licensavgift till konsoltillverkaren ( http://www.idg.se/ArticlePages/200212/04/20021204110000680_TST1/20021204110000680_TST1.dbp.asp ).

 

Jag sympatiserar bra mycket mindre med de musikbolag som ser sin vinstmarginal sjunka från 99 till 98 procent (ja, jag överdriver en smula), eller det mjukvaruföretag som har etablerat ett sådant starkt monopol att inte ens världens mäktigaste lands rättsväsende förmår bryta upp det i beståndsdelar av den storlek att det inte längre har en mycket negativ påverkan på industrins konkurrenskraft (detta är dock ingen överdrift).

 

Vad jag anser (en åsikt som innan den 11 september förra året var allmänt vedertaget i ett demokratiskt samhälle - eller är det möjligen Big Brother och andra dokusåpor som fått en del att tycka att detta är ett sätt att leva på?) är att i en demokrati måste rättsväsendets inskränkningar av den personliga integriteten vara proportionerlig det brott som misstänks, annars skiljer sig i praktiken inte längre vårt system speciellt mycket från en diktatur. Vi talar inte om terrorister och människors liv här.

 

Ändamålen helgar medlen, brukar det heta. Men då ska också ändamålen vara heliga, och inte triviala.

 

--------------------------

 

(De olagliga metoderna är bla. upp- och nedladdning av piratkopierat material. Ping och tracerout i detta syfte kan väl åtminstone kallas tvivelaktigt (som det står), eller vad tycker ni?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt min mening så är det bara att ignorera alla varningar och hänvisa till polis om dom har nåt konkret att komma med.

 

Blir man anklagad för copyrightbrott ska det fanimej gå rätt till också, man ska ha rätt till en rättegång och advokat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir man anklagad för copyrightbrott ska det fanimej gå rätt till också, man ska ha rätt till en rättegång och advokat

Det första steget (brevet som fanns på länken) är att du anklagas för avtalsbrott. Om du bryter ett ingånget affärsavtal så är det inget som hindrar din avtalspart att säga upp avtalet. Ingen internetleverantör har någon skyldighet att göra affärer med deig...

 

/Stefan

___________________________________________________________

Du tänker för mycket på för litet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många patetiska argument för att få ägna sig åt olaglig verksamhet...

 

i en demokrati måste rättsväsendets inskränkningar av den personliga integriteten

Vad snackar du om? Din personliga integritet har inget att göra med huruvida du får bryta mot lagen eller ej... Att kontrollera om någon delar ut upphovsrättsskyddat material genom att ladda hem det och sedan göra en anmälan är väl inget stort integritetsbrott..? Ungefär som när polisen kollar upp knarklangare, man kollar vad de säljer och sedan tar man dem...

 

De olagliga metoderna är bla. upp- och nedladdning av piratkopierat material

Tror inte Antipiratbyrån ägnar sig åt uppladdning... Ladda ner måste de ju göra för att kontrollera att det inte bara är en gigantisk fil som råkar heta Need for Speed - Hot...

 

Ping och tracert är inte ens tvivelaktiga... Men jag antar att du aldrig jobbat så mycket med datorer att du insett nyttan av dessa kommandon... :P

 

/Stefan

___________________________________________________________

Du tänker för mycket på för litet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Pettersson

Det är väll bara att anmäla APB,om de får några 1000 anmälningar att de har saker utdelat så får de väll lov att lägga resurserna på att kontrollera vilken i deras egen organisation som delar ut. misstänker att de måste ha saker utdelat för at komma in på nätverket i fråga. så kan man skriva något hotfullt att man gärna går vidare till rätten och att sådana upphovsrättsbrottslingar som de anställda på APB får en att må illa.

Jag menar att ett företag som har som affärside att ladda ner piratkopior oavsett syfte är kränkande mot mänskligheten. (;)).

De har själv erkännt ett brott med filnamn och allt. Fråga: spelar de spelet eller? Köpte de spelet de laddade ned? TOG DE BORT FILEN? (eller är det "bevis"?)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De olagliga metoderna är bla. upp- och nedladdning av piratkopierat material. Ping och tracerout i detta syfte kan väl åtminstone kallas tvivelaktigt (som det står), eller vad tycker ni?

 

Först och främst tycker jag på intet sätt att ping och traceroute på något sätt är "tvivelaktiga".

 

Dessutom, mig veterligen, är nedladdning av piratkopierat material inte olagligt, däremot så är distribution det.

 

Det, i samband med att det är på uppdrag av upphovsrättsinnehavaren som de letat efter folk som bryter mot lagen, tycker jag knappast kan kallas olagligt eller tvivelaktigt.

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första:

Need For Speed är ett verk som är skyddat av diverse upphovsrättslagar med programvaruföretaget som innehavare av upphovsrätten. Genom licenser (som kostar pengar) kan man ge enskilda personer rätt att använda programmet men inte att sälja eller på annat sätt sprida vidare.

 

För det andra:

En representant/partner till programvaruföretaget (APB) upptäcker att programmet finns tillgängligt, gratis, i BBBs nät. BBB är juridiskt ansvarig för det som förekommer i deras nät och är således den part som programvaruföretaget kan vidta åtgärder mot.

 

För det tredje:

Om BBB vill undvika åtgärder från programvaruföretaget kan det väl vara rimligt att BBB vidtar åtgärder mot användare/kunder som bedriver verksamhet som inte stämmer med BBBs intentioner och dessutom strider mot ingånget avtal.

 

Om du inte lämnar tillbaka videofilmer eller hyrbilar är det väl rimligt att hu inte längre får hyra saker?

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan man anse att ping och traceroute är tvivelaktiga?

 

I så fall är hela internet i mina ögon tvivelaktigt, jag förstår nyttan en person som har tvivelaktigt syfte kan ha av att (till en början) använda sig av ping och traceroute.

 

Men jag anser att i så fall har personen samma (eller större) nytta av http protokollet. Ska man inte få använda http mot en burk som svarar på det anropet?

 

Ska man inte få använda ping mot en burk som svarar på det anropet? Varför är den inställd så den svarar i så fall?

 

Det går att konfigurera brandväggar så de kastar bort ping paket, likaväl som det går att konfigurera dem att kasta http paket eller andra typer av paket.

 

Vill man inte delta i trafikflödet på internet, så får man skaffa sig en brandvägg, det har vi alla lärt oss.

 

Vill jag inte ha en webserver låter jag bli att installera en, alternativt hindrar trafiken i min brandvägg. Vill jag inte ta emot ping paket så installerar jag dos 6.22 utan nätstöd (eller om jag vill vara riktigt flashig kanske windows 3.1) eller blockerar den typen av trafik i min brandvägg.

 

Det är väl det internet handlar om i det stora hela, man upplåter sin burk till andra och delar information. På så vis växer nätverket hela tiden. Och som sagt vill jag inte delta så kan jag stänga trafiken ute.

 

Bara min lilla åsikt...

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Pettersson

Exakt. vad det handlar om att urtrådsskrivaren KÄNDE sig kränkt när han fick ett hotfullt brev. dvs han (eller den) fick en känsla att någon försökte sätta dit honom. Det är inget fel med det. det är ungefär som om Bostadsrätt föreningen skickade ett brev där de detaljerat beskrev tider då du gick mot röd gubbe och informerade dig att det är olagligt och belagt med saftiga böter. inte för att de har fel i sak (eller har något med saken att göra), men den personliga integriteten blev kränkt. (dvs anonymiteten försvann).

Det är fullt normalt och jag tror vem som helst skulle känna sig kränkt.

 

Det enklaste att inte gå mot röd gubbe men det hindrar en inte från att känna att en person med mörka sinnen tittar på en med kikare. det är nog lätt att bli paranoid i såna situationer. läser de ens brev? Vad mer vet de? Såg de att jag en gång inte såg stopskylten på den dära ensliga vägen? (då ryker körkortet) Den personliga integriteten blir kränkt därför att man känner att den blir kränkt.

 

Så, ja. den personliga integriteten blev kränkt i detta fall.

(ja, piratkopiering är brottsligt om folk undrar, lika brottsligt som annat brottsligt i lagen, inkluderar gå mot röd gubbe inte stanna för stoppskylt m.m.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

....

 

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

[inlägget ändrat 2002-12-05 12:21:35 av Magnus Gladh]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

....

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

[inlägget ändrat 2002-12-05 12:21:52 av Magnus Gladh]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är inte prövat i någon domstol hur vida verksamheten som personen syslade med är olaglig eller ej.

 

1. För är spridning av material samma sak som att jag låter någon ladda ner det? Det skulle betyda att det är olagligt att låta en tjuv gå in i mitt hus och ta en kopia min CD-skiva. Jag skulle alltså kunna dömas för spridning av upphovsskyddat material då?

 

Är det inte bara spridning om jag tankar UPP filen till en annan server. Vem säger att APB får tanka hem en fil på min server bara för att den finns där? Alltså kan jag inte göra mig skyldig till ett inbrott om en dörr är olåst, eftersom inget hindrade mig från att komma in.

 

2. Hur mycket måste jag spärra min dator för att det skall vara personen som tankar hem filen som gör fel! Räcker det med att skriva en notis, att allt är för personligtbruk och inget får laddas ner, eller måste jag ha lösenord och krypterade filer, för att jag har gjort vad som står i min makt att förhindra att någon tankar ner.

 

Angående jämförelsen med små killar som äter godis så är det en ganska dålig jämförelse eftersom butiken i fråga faktiskt blir av med kapital när någon äter godis, medans i kopiering så blir man inte av med kapital, bara en möjlig inkomst.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet, även om jag tycker det är fel, att de anser att man inte får göra upphovsrättsligt material tillgängligt på publika/öppna servrar som alla kommer åt. Vet inte vilken rättslig grund de har för det, men det är helt klart ett intressant resonemang som Magnus Gladh för, varför inte skicka inlägget till Antipiratbyrån för att få en förklaring.

 

En polis får inte klä ut sig till knarklangare för att ta alla som köper av honom, borde det inte även gälla Antipiratbyrån. Det är ju egentligen de som tar det brottsliga steget iochmed att det är de som laddar hem från dig (utan att ha frågar först)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket måste jag spärra min dator för att det skall vara personen som tankar hem filen som gör fel! Räcker det med att skriva en notis, att allt är för personligtbruk och inget får laddas ner

 

Med tanke på att man använder ett program som är till för att hämta och dela ut filer utan begränsningar till alla (exempelvis DirectConnect) och att du medvetet delar ut material som skyddas av upphovsrätten så torde det således vara DITT ansvar. Personligen tycker jag inte att det är svårare än så, även om jag inte är välinsatt i juridik.

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt. vad det handlar om att urtrådsskrivaren KÄNDE sig kränkt när han fick ett hotfullt brev. dvs han (eller den) fick en känsla att någon försökte sätta dit honom

Kände och kände... Känner du det som att din personliga integritet kränks för att du blir tagen för fortkörning eller får en p-bot?

Den som fick brevet borde ha funderat på konsekvenserna av att bryta ingånget avtal när han delade ut upphovsrättskyddat material på sin dator...

 

/Stefan

___________________________________________________________

Du tänker för mycket på för litet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En polis får inte klä ut sig till knarklangare för att ta alla som köper av honom

Men mig veterligen får en civilpolis försöka köpa knark av en langare och sedan sätta dit honom... Den liknelsen stämmer bättre i detta fall...

 

/Stefan

___________________________________________________________

Du tänker för mycket på för litet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...