Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CPU?


Starre

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Använder Win XP och när jag i Aktivitetshanteraren tittar på fliken "Processer" finns ju där en kolumn vid namn "CPU". Sifforna som anges under den kolumnen, vilken enhet rör det sig om?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

CPU betyder Central Prosessing Unit.

Det innfattar egentligen Processorn + Arbetsminnet.

Fast i ditt fall så är det nog bara Processorn som dom pratar om

 

 

”Like death and taxes, you can count on AC/DC”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast själva enheten för CPU-mätningen är ju procent. T.ex. en hårddisk kan ju även vara en enhet men jag antar att det inte är det han avser :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen stämmer nog inte den där så väldigt bra.. Min dator kan ibland stanna upp ett tag, just innan han startar upp ett program när windows startar... o då jäklar är det cpu som används alltid... men på mätaren står det 2% använt.. :) borde snarare stå 200% :))

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast själva enheten för CPU-mätningen är ju procent.

 

Kan det verkligen stämma?

 

Processen "Systemets vänteprocess" ligger mellan 94 och 99 under CPU-kolumnen.

Längst ned i Aktivitetshanteraren står det däremot att CPU-användingen ligger runt några enstaka procent.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processen "Systemets vänteprocess" ligger mellan 94 och 99 under CPU-kolumnen.

 

Det rör sig om procent av procenten, dvs nästan all kraft av de enstaka procent av processorn som används går till "Systemets vänteprocess". Detta är fullt normalt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstod inte Tobbe14s beskrivning, men i alla fall - systemets vänteprocess (idle loop) är den process som körs när datorn/operativsystemet inte har något annat att göra.

 

Så om vänteprocessen står på 95% betyder det att processorbelastningen ligger på 5% typ ;)

 

Sedan är det juh så att idag är det inte processorn som är den största flaskhalsen, så att det tar tid att starta program beror inte så mycket på den, utan andra delar av datorn...

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska tro på Weyland.. :)

 

Det är inte fråga om nån procent av procent... "Systemets vänteprocess" är en process som kör på lägsta prioritet och finns för att OSet ska kunna mäta CPU-belastningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om ni missförstår mig eller om jag missförstår frågan.

Det Weyland och MSVD skriver angående vad "Systemets vänteprocess" ÄR går jag helt klart med på.

Men jag trodde frågan var vilken enheten på CPU-kolumnen är, och då vidhåller jag det är procenten av totala momentana processoraktiviteten (eller CPU-användn som det står längst ner i mittenkolumnen).

 

I mitt fall står det när jag skriver detta:

 

CPU-användn: 13%

 

I listan över processer utläser jag där att denna kraft används som följer:

 

taskmgr.exe 01 (%)

vsmon.exe 03 (%)

icq.exe 02 (%)

explorer.exe 03 (%)

Systemets vänteprocess 91 (%)

 

(Ungefär, det rör ju på sig hela tiden...)

 

Resten står på 00 (%) dvs totalt blir det 100%, av de 13% av maxkapacitet som processorn jobbar i...

 

Eller har jag fel?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nje, 100-vänteprocessen=belastning. Dvs lägg ihop talet för de processer som inte är vänteprocessen så har du belastning i hela procent. Så har iaf jag uppfattat det...

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. så du menar att vänteprocessen inte kräver någon processorkraft alls?

Jaja, det kan vara som du säger, jag låter det vara osagt tills jag vet. Jag har ivf alltid trott att det varit som jag skrev.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu ger jag mig in denna tråd.

 

Tyvärr har mina kunskaper urholkats lite i detta ämne men:

 

Vänteprocessen kör en IDLE-loop på processorn. Har för mig att det finns ett assembler kommando just för att titta - "hej har du tid?". Detta tar i princip ingen processorkraft. Visst - processorn håller igång, den håller upp sin arbetsfrekvens och är redo att ta emot "riktiga" instruktioner.

 

Du kan enkelt kontrollera detta. Ta hjälp av något program och övervaka processesorns temperatur. Starta något program som kräver mycket processorkraft och se hur temperaturen stiger. Processorn arbetar. Stäng av det krävande programmet och temperaturen sjunker. Förloppet tar några minuter.

 

Sedan exakt hur Windows beräknar CPU-anvädningen? Det ligger nära till hands att anta att formeln 100-Vänteprocess stämmer, men jag tror inte att aktivitetshanterarens siffor är exakta. Om summan av alla processer överskrider 100% momentant så det inget fel.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...