Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hjälp med asp script!


öhhh va e det

Rekommendera Poster

öhhh va e det

Om det är en sida som heter sida.asp och då så vill jag komma till en annan sida som heter sida.asp?id=12345 <----- det är denna adressen jag vill ha hur gör man så att den heter så.

 

Snälla hjälp mig. Alltså som denna sida ----->threads.asp?forumId=316<------ hur gör jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte vet hur man fixar det varför ska du ha det?

 

Iaf så kan man aldig döpa en sida till sida.asp?id=12345. Allt efter frågetecknet kallas för querystring å där kan man lägga diverse information som sida.asp kan behöva.

 

Tex vill sida.asp skriva ut mitt namn så kan jag lägga in en variabel i querystringen som heter namn, å sen sätta den till mitt namn, ex sida.asp?namn=henrik så alltså allt efter frågetecken är inget filnamn. Förklara lite bättre så kan du få mer hjälp...

 

/Henrik

 

[inlägget ändrat 2002-12-04 20:13:11 av Pepino]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står lite grundläggande om querystrings i webstudio, det är bra att börja med detta för att förstå hur det fungerar:

http://www.idg.se/webstudio/pub/article.asp?id=95

 

I ett forum t.ex. så kan inläggen ligga i en databas, alla inlägg har ett id. Man kan då t.ex. använda querystring för att välja vilket inlägg som ska visas (i ditt fall inlägget med id 12345).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...