Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pris på nya bilar i Danmark?


Eminos

Rekommendera Poster

Fassan bad mej kolla upp lite priser på nya bilar i Danmark efter att han hört att de skulle vara billigare där...men kan verkligen dessa priser på sidan stämma???

 

http://www.bilguiden.dk/NewCar/Default.cfm?Page=6&vehicleID=8129199

 

Denna bil kostar ca 320 000 kr i Sverige, helt omöjligt att den kostar över 700 000 DKK...lr???...det gäller inte bara denna bil utan oxå en del andra på denna sida, har inte kollat så jättemycket dock...

 

/Eminos

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ska kolla på den sidan...

 

Men vad är det som gör prissklilnaden egentligen?...sidan verkar vara seriös annars...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danmark har ingen egen bilindustri och kan därför straffskatta importerade bilar utan att riskera handelskrig.

 

Samma sak i Norge.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, har läst på Aftonbladet nu...visst priserna har stigit (lr, har dom det än?), men att det bli mer än dubbla priset jämfört med Sverige (på vissa bilar), kan väl ändå inte stämma?

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danmark har tillsammans med Finland och några länder till de billigaste bilpriserna i Europa! Detta om man räknar det skattefria priset!

 

Priserna du såg, att en bil för 350 000 i sverige koster 700 000 i Danmark stämmer säkert. Att bilen i verkligheten är billigare beror just på att Danmark, Finland etc. har så "#¤%&() hög skatt vilket leder till att biltillverkarna säljer bilarna billigare till just de länderna (för att kunna sälja några bilar överhuvudtaget).

 

I praktiken innebär EUs bestämmelser om fri rörelse på varor och tjänster att du kan köpa en bil skattefritt i Danmark och istället betala skatten i Sverige. Iom att grundpriset (oskattat) på bilen är mycket lägre i Danmark så vinner du naturligtvis på att köpa den där, vilket är vad din farsa hade hört från början.

 

Du skall alltså INTE titta på vad bilen kostar för en dansk att köpa, utan hur mycket du får betala skattefritt + svensk skatt och accis.

 

(Finska handlare har lite knepiga regler, vilket innebär att det i praktiken blir billigare att köpa bilen direkt från en svensk handlare)

 

==Coleburn==

 

--------------------

”It takes a lot of knowledge to

really mess something up!”

 

[inlägget ändrat 2002-12-04 19:39:44 av Coleburn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett kanonsvar, men jag vill göra ett litet tillägg... Danmark har inte samma regeler som Sverige på vad som måste finnas i en bil etc, så kolla så att bilen är svenskanpassad eller vad det kostar att få den det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En polare som bor i Holstebro (Jylland) blev lite snopen när jag berättade att samma bil som han köpt (Peugeot 206) i DK för ca 200.000DKK betalar vi ca 120.000SEK för. Bilar är svindyrt i DK.

 

.Morpheus II

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilar är svindyrt i DK.

 

Ja, om man är Dansk och/eller vill ha den Danskregistrerad. Annars är det vrålbilligt att köpa bil i Danmark.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om man är Dansk och/eller vill ha den Danskregistrerad. Annars är det vrålbilligt att köpa bil i Danmark

 

Va?....kanske kan förklara det? Hur 200.000 kan vara billigare än 120.000

 

.Morpheus-hänger-inte-med. ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förklarades tydligt ovan, men jag tar det i en kortare version....

 

Danskar har något som heter Lyxskatt. En bil är tydligen lyx i Danmark, så drar man bort lyxskatten (vi svenskar betalar inte dansk lyxskatt) så kostar bilen runt 100000. Den är alltså BILLIGARE i Danmark än i sverige. Lägg sedan på några tusen för import och registrering...

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förklarades tydligt ovan, men jag tar det i en kortare version....

 

Ahaa! Tack för den Mr Andersson.

 

 

.Morpheus II-lovar-att-läsa-hela-tråden-nästa-gång.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, så var jag offline och skrev värsta fina inlägget som förklarade allt som ni redan har snackat klart ser jag...;)

 

Så för att summera, de är fortfarande "mycket" billigare att köpa bil i Danmark än i Sverige, och inte som Aftonbladet påstår att priserna skulle jämna ut sig i höst...lr?

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danskarna har ett skojigt sätt att slippa betala lyxskatten. Tydligen är det så att om man importerar en begangnad bil som gått 1000mil eller mer så slipper man lyxskatten.

 

Efter vad jag har förstått så importeras det en hel del bilar som gått 1001mil utan den mista skönhetfläck.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte importera en NY bil från Sverige istället?

 

Jag vet faktiskt inte hur det fungerar fastän att bor 3 mil från Danmark.... ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det fortfarande 180% skatt på nya bilar?, och isf vet man när det kommer att ändras?

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, fassan har nu ringt en kompis i Danmark o kollat upp saken lite närmare...Det är alltså fortfarande samma skatter i Danmark, inget är ändrat...och snubben (allmänheten) vet inte när det kommer att ske...bäst att passa på nu alltså...;)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...