Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Outlook: Ett program försöker komma åt...


Maximum

Rekommendera Poster

Hej!

 

Får ett fel i outlook som varit uppe här på forumet förut. Dock fanns det inget bra svar så nu skulle jag behöve er hjälp.

 

Problemet består i att jag får upp ett meddelande om : "Ett program försöker komma åt e-postadresser som du har lagrat i Outlook. Vill du tillåta detta? Om detta var oväntat, kan det vara ett virus och du bör välja nej."

Sedan kan man välja "Tillåt åtkomst för 1-10 minuter." Andra alternativet är "Nej"

 

Office 2000 med alla senaste uppdateringar.

Windows 2000 sp2

 

Detta inträffar bara på den ena datorn som har delade nätmappar och bara när nya ändringar tas emot.

 

 

Kan jag på något sätt stänga av denna irriterande ruta som förstör när man sitter och jobbar?

 

Tacksam för svar

 

//Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke,

 

1. Det är inget fel utan ett annat program försöker få tillträde till OL därav förfrågningen från OL.

 

- Vet du vad det är för program?

 

2. Nej det går inte att komma runt utan du måste identifiera programmet som försökr accessa OL. Ja, det går att lösa genom VBA om vi vill att ett annat program ska få access utan att denna varningsruta visas.

 

 

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

 

[inlägget ändrat 2002-12-04 15:49:38 av XL-Dennis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

 

Men jag måste fråga vad VBA betyder och hur bär man sig åt?

 

Naturligt vis har jag sökt igenom datorn efter virus. Det var det första jag gjorde.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maximum,

 

VBA = Visual Basic for Application och utgör Offices programmeringsspråk.

 

Jag ska också förtydliga mitt svar. Det går inte via VBA att lösa ditt problem.

 

Om jag förstår dig rätt så vet du inte vilket program som försöker få tillträde till Outlook?

 

 

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry borde ha vetat det men kopplade inte direkt.

 

Nä tyvärr så vet jag inte vilket program som det kan vara. Men jag misstänker att det kan vara palm pilot programet som vill hämta uppdateringarna och då kommer detta meddelandet.

 

Men även om man kan lösa det med VBA så är det ganska konstigt att man inte kan bestämma detta i säkerhets inställningarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maximum,

 

Men även om man kan lösa det med VBA så är det ganska konstigt att man inte kan bestämma detta i säkerhets inställningarna.

 

MS har fått utstå en hel del kritik för sitt tidigare oengagemang gällande säkerhet. Nu när MS har fått "upp farten" blir inte alltid lösningarna de mest flexibla.

 

Troligtvis lär det ske viss förbättring i Office 11.0.

 

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...