Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa OS 9


ns

Rekommendera Poster

Som jag nämnt tidigare i tråden: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=365816 så har jag problem att installera systemet efter en uppgradering. Min teori är att det beror på att när jag köpte datorn fick jag bara med en bränd kopia av system cdn eftersom säljaren (som är en bekant) var mitt uppe i en flytt och hade original-cdn nerpackad.

 

Han har lovat att skicka den när dom kommit i ordning men rastlös som man är vill man ju ha igång datorn så snabbt som möjligt. Därför har jag två frågor:

 

1. Är min teori att det beror på att det är en bränd cd som jag inte kan installera rimlig?

2. Om jag istället för att vänta bestämmer mig för att köpa Mac OS 9, var kan jag hitta det och vad kostar det? Kanske någon i Gbg-trakten som kan sälja billigt till och med?

 

/Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Niklas,

 

1. Ja din teori stämmer.

 

2. Prova MacForum i Göteborg.

 

Lycka till!

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådärja. Jag fick original-dcdn på posten idag och det gick strålande att installera systemet. Nu har jag en fråga angående uppgraderingar.

 

Den version jag installerat är 9.0.2 hur mycket kan/bör jag uppgradera den och hur gör jag?

Finns det någonting typ Windows Update som man bara kan köra eller måste man in och rota efter rätt version på apple.com?

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke Hansson

Det var ett tag sedan jag körde os 9 nu men.. testa att köra uppdateraren:

 

Applemenyn / Inställningar /programuppdatering.

 

Har för mig att Apple släppte mindre uppdateringar via uppdateraren medans man fick tanka hem större från webplattsen.

Här har du en länk till OS 9.1 (71MB):

 

http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/Swedish/Macintosh/System/Mac_OS_9.1_Update/Single-File/S-Mac_OS_9.1_Update.smi.bin

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar.

 

Jag hittade inget under programuppdateringar, men efter att ha uppgraderat till 9.1 kunde jag i tur och ordning uppgradera till 9.2.1 och 9.2.2 (som väl är den senaste versionen?)

 

Det var lite omständigt att behöva göra det i tre steg, men det funkade bra!

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...