Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flytta värden till Excel ?


Nuggen

Rekommendera Poster

Hej jag har ett litet problem..

Jag har en fatureringssida gjord i ASP , där jag hämtar värden från en SQL databas och räknar om dem på ASP sidan och loopar och visar dem i ett ett par kolumner och rader.... Nu är det så att jag har fått förfrågan om det finns möjlighet att genom att exportera värdena till ett Excelblad för att förenkla för ekonomiavdelningen så de slipper klippa o klistra!

finns det då en funktion i excel där man "typ" kör en SQl sats och hämtar upp värden eller kan man styra det från ASP-sidan?

 

Har någon en idé så blir jag tacksam!

 

Mvh

Jan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg till <% Response.ContentType = "application/vnd.ms-excel" %> innan du börjar skriva ut något på sidan så skrivs all data direkt till ett excelblad i browsern.

 

[inlägget ändrat 2002-12-04 12:00:03 av Jawbreaker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om du behöver arbeta med mer avancerade Excel blad, kan du använda gå via ADO. Antingen JET eller OLEDB fungerar bra.

Lättast är att först skapa en Excel fil som du sedan fyller med data.

 

Här är några länkar för att komma igång:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;en-us;257819&

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;en-us;278973&

 

/foo

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok!

Har testat nu!

att skriva "<% Response.ContentType = "application/vnd.ms-excel" %> " före fungerade ju riktigt bra... Fråga 1. Kan man även styra in det på en förutbestämd excelfil? genom att skriva excelfilens namn.... Fråga 2. Kan man positionera den ex. mitt på excelbaldet?

Mvh

Jan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Hej!

 

När man använder denna rad fungerar det utmärkt, men hur sparar man sedan datat som en Excel-fil?

Hittar inte spara-alternativet någonstans...

 

Mvh Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...