Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur packa F-Secure?


Anp

Rekommendera Poster

Jag försöker göra ett applikationspaket av F-Secure. Använder ZENworks, men det är nog samma med andra produkter.

Problemet är att när filerna skall packas och kopieras ut så är filerna admin.pub och policy.ipf låsta. Retry eller Ignore kan man välja.

De är väl nödvändiga antar jag, så hur bär man sig åt för att få kopierat dessa filerna?

Provade att stoppa F-Securetjänsterna men det hjälpte inte.

 

Kör Win2000.

 

\\Anp

 

- Varför göra det idag, det du skulle gjort igår?

 

[inlägget ändrat 2002-12-04 10:56:13 av Anp]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att när filerna skall packas och kopieras ut så är filerna admin.pub och policy.ipf låsta

Är det alltså på den mottagande klienten du får problemet?

 

Provade att stoppa F-Securetjänsterna men det hjälpte inte

Finns programmet redan installerat på klienterna?

 

Zen brukar aldrig ha problem med låsta filer, den byter ut dem efter omstart.

Har aldrig råkat ut för det du beskriver, och jag har packat mycket ;-)

 

Kan du utveckla lite?

 

(Kommer bara ha tid till sporadiska besök resten av veckan, så räkna inte med raketsvar från min sida...)

 

C:\>Seb_

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du utveckla lite?

Javisst.

 

Jag startar Snapshot och installerar F-Secure på en testmaskin.

När installationen är klar och Snapshot skall kopiera de ändrade filerna ut till nätet så är de två filerna jag nämnde innan låsta och går inte att öppna.

 

Men jag upptäckte att det fanns en policy.ipf.bak också, så jag tog den istället.

Sen lägger F-Secureinstallationen en fil som heter apub2 (eller nåt sånt) i TEMP-katalogen. Den var lika stor som admin.pub så jag provade att ersätta med den och det ser faktiskt ut att fungera strålande.

Har testat på några klienter med gott resultat.

 

Sen gäller det att komma ihåg att köra FSMAUTIL RESETUID innan man paketerar.

Då genereras ett nytt UID nästa gång man bootar maskinen, dvs efter varje distribuering.

 

Men tack för uppmärksamheten iaf. :)

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrik Runald

Hej.

 

För att släppa låsningen på filerna måste du köra följande kommandon i ett DOS fönster:

 

NET STOP FSMA

NET STOP FSPM

 

Då släpps filerna och du kan göra en snapshot. Som Anp skrev, glöm inte att köra C:\Program\F-Secure\Common\FSMAUTIL.EXE /RESETUID innan du kör snapshoten så att ett nytt kan skapas vid installation.

 

// Patrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...