Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Standardprogram

Monshi

Recommended Posts

Trodde att användarna på en Xp installation var rejält åtsklida vad gäller vilka program som ska köras.

Problem 1:

a) Standard Web-läsare. Jag kör Phoenix, andra användare vill ha IE som standard.

B) Jag Eudora, andra Outlook.

Hur får jag Xp att acceptera olika standardprogram...

Ok - detta har jag fått ett svar på tidigare:

1. Ställ in Outlook som standard i Internetegenskaperna.

2. Exportera [HKEY_CLASSES_ROOT\mailto\Shell\Open\Command] till OUTLOOK.REG.

3. Lägg en genväg i användarens Autostart till regedit /s outlook.reg.

Gör likadant för Eudora och den andra användaren.

Ingen skitsmidig lösning, men det borde fungera iallafall.

\\Anp

men kanske någon har kommit på en ny (bättre) lösning?

Problem 2.

Program som startas per automatik.

Exv brandvägg, DU-meter, Seti@home. Hur får jag dessa att bara startas i en användare?

Ok - allt detta går att lösa med lite registerhack skulle jag kunna tro. Jag är dock lite förbryllad över var XP sätter gränsen mellan användarens inställningar och de som gäller för datorn.

/T

Program som startas per automatik.

Exv brandvägg, DU-meter, Seti@home. Hur får jag dessa att bara startas i en användare?

Ok - allt detta går att lösa med lite registerhack skulle jag kunna tro. Jag är dock lite förbryllad över var XP sätter gränsen mellan användarens inställningar och de som gäller för datorn.

Program som startar för alla borde antingen ligga i katalogen C:\Documents and Settings\All Users\Start-meny\Program\Autostart eller i registret (HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run samt HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunServices)

De som ligger i "All users"'s autostart kan du flytta till specifika användares autostart-katalog istället.

De som ligger i HKLM\Run eller HKLM\RunServices kan du istället lägga i användarnas \Run, som för den aktuella användaren ligger i HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run. För övriga användare ligger de i HKEY_USERS\xxxxxxxxx\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run.

Jag tror inte det finns något "lätt" sätt att göra det på.

Ciao,

Anders

Tack för svaret.

Nä, detta är nog den "enkla" lösningen.

Borde dock finnas ett progran som kan hantera detta och utföra de åtgärder jag önskar.

Men å andra sidan - genom att utföra förändringarna för hand vet jag exakt vad som har ändrats och kan enkelt återställa det det.

/T

> men kanske någon har kommit på en ny (bättre) lösning?

Jag har inte testat detta, men i SP1 finns ju ett nytt val på startmenyn som heter "Ange programåtkomst och standardprogram".

Möjligt att dom inställningarna sparas per användare!?

Nope, det fungerar icke. Även när jag testat just där så sker en ändring av standardläsaren för HTML till IE för alla användare.

Men jag precis knåpa ihop registerhacket igen på min nya upplaga av XP.

/T

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...