Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Bredbandsrouter, ett måste?

[PTR]

Recommended Posts

Tjena alla.

Jag har ett litet hemmanätverk och tänkte skaffa en adsl-uppkoppling till det. Jag har en 5-portars switch med uplink. Nu sa de i butiken att man måste ha en bredbandsrouter för att dela på uppkopplingen. Stämmer det? Finns det adslmodem som kan fördela uppkopplingen till ett LAN via en switch? [iNTERNET]----[ADSL MODEM]----[switch]-----[Noder]

-PTR

Du kan bara koppla in en dator eller router per ip-adress. Med normala ADSL-abonnemang typ Telia ADSL får du bara 1 ip-adress - dvs bara en dator eller en router totalt sett...

...får du flera ip-adresser ifrån din internetleverantör kan du ha så många datorer som du får ip-adresser - kopplade via en switch eller hubb.

Om du inte får tillräckligt många ip-adresser måste du lösa problemet på något vis. Lösningen heter NAT och innebär att du skapar ett internt LAN med privata ip-adresser, och använder din enda riktiga ip-adress till en router som i sin tur översätter från ditt interna LAN till internet. Denna lösning kallas ofta förenklat för 'bredbandsdelare' och går att köpa som en 'svart liten låda' eller använda en vanlig dator med dubbla nätverkskort i som.

--

.Wey

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

• 5 months later...

vad ska jag använda för nåt och hur gör jag när

jag har telia adsl med usb-port som jag vill koppla

till en annan dator i annat rum för internet bredband

man får ju tydligen bara en ip-adress. det finns väl olika bredbandsrouter för olika behov. Jag vill ha kvar

telia och usb-modemet som är D-link 200. Kan jag dela ip-adr med den jag har på nåt sätt, och vad ska jag använda för lång kabel, den måste vara 5-6 meter.

Finns det nån som har en enkel lösning utan att jag ska behöva byta leverantör modem, och slippa rota innanför skalet. Vad är NAT för nåt, är det nåt jag kan använda? Vad är en switch för nåt, är det nåt jag ska ha också?

[inlägget ändrat 2003-05-24 00:19:25 av kopparn]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...