Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

formatering


phanto

Rekommendera Poster

Hej min kompis säger att man ska formatera hårddisken varann månad, är inte det lite väl mycket? Jag menar fullständig formatering varann månad??

 

 

/phanto

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska man formatera hårddisken varje månad? Vad pratar du om?

 

Konfunderad Tomas hälsar hejdå med ett

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ett lite längre svar.

 

Formatering innebär att du tömmer din disk på all data, eller den partition du formatera töms på data. En total fromatering kontrollerar och "nollar" de data som finns på hela partitionen, en snabb formatering rensar filtabellen.

 

Detta är inte något som disken behöver i underhålls syfte. Enda tillfällena som man formatera en disk är:

När den är ny.

När man partionerat om den.

När Windows kajkat ut totalt...

När man snabbt vill tömma en disk på all data.

 

/T

(och du kan redigera dina egna inlägg...)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej inte eftersom jag startade denna tråd och det är efterföljande svar så kan jag inte redigera, tyvärr hehe.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din kompis tar nog fel på formtera och defragmentera :).

 

Men tycker han det är kul att installera om allting varannan månad så får han väl göra det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska formatera hårddisken varann månad

 

Förlåt?

 

Nej, det är lika fel som att man har julklappar till midsommar....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åke Karlsson

Kan trots allt ibland vara bättre att kopiera eller ghosta disken till annat håll, formatera och kopiera tillbaka. Det kan gå mycket fortare än en defrag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder ghost kommer det att bli identiskt som det var innan du formaterade, dvs du har egentligen inte åstadkommit någonting.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åke Karlsson

Är inte så säker på det. jag har bl a använt ghost för att lägga ner operativet på en större disk/partition så det verkar inte som ghost lägger tillbaka FAT som det såg ut förut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åke Karlsson

Storleken på FAT är ju beroende av hur stor partitionen är. Om ghost skulle skriva tillbaka på disken i rent fysiskt format enligt hur det såg ut tidigare så skulle man väl inte få en tillräckligt stor allokeringstabell ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Storleken på FAT är ju beroende av hur stor partitionen är

 

Nej. Det enda som finns i FAT är partitionens root, dvs filer och kataloger som ligger i rooten. Är det en katalog, finns en pekare som pekar på en ny "FAT", som är innehållet i den katalogen. Är det en fil, finns en pekare till filens innehåll.

 

Om ghost skulle skriva tillbaka på disken i rent fysiskt format enligt hur det såg ut tidigare så skulle man väl inte få en tillräckligt stor allokeringstabell ?

 

Nej, inte fysiskt format. Det var 15 år sedan man använde det sättet att adressera hårddiskar med! I dag använder man LBA (Lagre Block Allocation), där BIOS gör omvandlingen mellan absolut position och Cylinder-Head-Sector-formatet. Det är därför du kan använda ghost för att kopiera mellan hårddiskar som inte är likadant uppbyggda och av helt olika storlek.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åke Karlsson

OK. Så ghost lägger tillbaka filerna med samma fragmentering som de ursprungligen hade. iofs rent teoretisk fråga eftersom jag inte använder ghost för att just detta utan mest för backup.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så ghost lägger tillbaka filerna med samma fragmentering som de ursprungligen hade

 

korrekt.

 

 

 

iofs rent teoretisk fråga eftersom jag inte använder ghost för att just detta utan mest för backup.

 

Det är precis vad det är byggt för också!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, disken kommer bli defragmenterad om man ghostar om den och den kör ett filsystem som stöds av Ghost, då ghost faktiskt kopierar på filnivå om man inte explicit vill ha en sector-by-sector-copy.

 

Åtminstone låter det rimligt att det är så det är - dags att undersöka saken, eller vänta på att Mr Andersson dementerar min uppfattning med lite bevismaterial ;)

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

[inlägget ändrat 2002-12-04 17:46:23 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller vänta på att Mr Andersson dementerar min uppfattning med lite bevismaterial

 

Tack för visat förtroende..... ;)

 

Jag gjorde detta senast igår. Jag gjorde visserligen partition-to-partition och det blev en exakt kopia.

 

Gör man en partition-to-file och sen file-to-partition så finns det en möjlighet till att det är som du säger.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tål att undersökas med andra ord, vore praktiskt att veta. Kör alltid med fil mellan själv så har inte testat p2p eller d2d (mer än att det fungerar).

 

--

.Wey - gräver...

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör man en partition-to-file och sen file-to-partition så finns det en möjlighet till att det är som du säger.

Jag har fått intrycket att det är lönlöst att göra en defrag innan man ghostar ner en partition till en imagefil.

När man läser tillbaka den till en ny disk så brukar det bara vara några enstaka filer som är fragmenterade, oavsett om man kört defrag innan eller inte.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...