Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kontroll:


öjje

Rekommendera Poster

HEJ!

 

Hur ska man kontrollera att nätverkskortet och övriga inställningar är rätt inställda för att komma in på Internet?Jag har chelloabonnemang

och jag har installerat via chello-CD-n,men det är något som gör att jag inte kommer in.Vad är det vanligaste felet och vad kan jag prova?

Tack på förhand!

/Öjje

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv ipconfig /all

... för att visa bl.a. om du har fått nån IP-adress tilldelad till din dator.

 

Tråden flyttas f.ö. till Internetuppkopplingar.

 

\\Anp - Moderator

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HEJ!

 

Jag skriver det du sa,men den svarta rutan med infon som kommer upp försvinner omedelbart,så jag hinner inte läsa vad som står.Vad beror det på och vad kan man göra för att hinna se?

/Öjje

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HEJ!

 

När jag skriver cmd i fältet på kör,så kommer det upp ett felmeddelande.Gör jag något fel?

/M.v.h

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skriver cmd i fältet på kör,så kommer det upp ett felmeddelande.Gör jag något fel?

 

cmd är bara om du har windows NT/XP. Har du 95/98/ME så skriver du

command

i stället. Kan bero på detta.

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska man kunna se om man fått någon ip-adress tilldelad?Jag fick upp den svarta rutan (MS-DOS-Prompt),men jag får inte ut så mycket av det som står där.Var ser man ev. denna ipadress.Jag trodde man fick ip-adressen automatiskt med chelloinstallationen,eller är det UPC som levererar bredbandet man ska kontakta om detta?

/M.v.h

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Varför skriva command öht? Det räcker ju att skriva kommandot direkt i "kör". Dvs. ping 10.0.0.6 (exempelvis) eller winipcfg.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pedagogen:

 

Jag skriver det du sa,men den svarta rutan med infon som kommer upp försvinner omedelbart,så jag hinner inte läsa vad som står.Vad beror det på och vad kan man göra för att hinna se?

 

ping terminerar juh såfort den är klar, likaså ipconfig. Winipcfg gör det förstås inte, men det kommandot var inte känt så tidigt i tråden - och tillhör bara antika Win9x förresten :)

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

[inlägget ändrat 2002-12-03 23:35:38 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Vaddå "antika Win9x"?? Till och med Bill Gates själv sa att det är ytterst modernt. ;-)

 

Förresten så är det bara att trycka print scrn innan det försvinner från skärmen, och sen klippa ut dos-fönstret i paint. Voila!

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skriver "cmd" eller "command" i rutan för "kör" och trycker på enter där får du upp ett fönster med kommandoprompt.

I detta fönster kan du sedan köra dina kommandon - ipconfig, ping, nslookup och annat - utan att fönstret stängs när respektive program terminerar.

Jag tycker detta är mycket listigare dels därför att man kan studera resultatet i lugn och ro samt att man vanligtvis vill köra flera kommandon efter varandra. Exempelvis kanske man vill börja med att pinga "localhost" för att se om man överhuvudtaget har TCP/IP igång. Därefter pingar man sin "default gateway" för att se om man har komtakt med ISP osv.

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

öjje,

 

Enklast är att du skapar en BAT-fil.

 

- Öppna t ex Anteckningar

- Skriv in följande:

 

ipconfig /all

pause

 

- spara filen med filändelsen bat

- och placera filen i rotbiblioteket C

 

Antingen dubbelklickar du på den i utforskaren eller så skriver du dess filnamn i kör-dialogrutan.

 

 

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...