Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kvotering till eForum....


Chakotay

Rekommendera Poster

Det råkar faktiskt vara så att många av oss tjejer är roade av IT men när vi säjer det så blir den vanligaste reaktionen att det är killgöra eller att dom ler lite roat och överseende som om man skojade med dom.

För att inte tala om reaktionen i affärer när man ska köpa delar försäljarna beter sig som man vore en idiot och försöker pracka på en dyra och dåliga delar.

Det skulle inte förvåna mig om det finns en del tjejer som använder manligt alias för att slippa sånt beteende och bli behandlade som normala människor och inte våp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Skapad
  • Senaste svar
Det råkar faktiskt vara så att många av oss tjejer är roade av IT men när vi säjer det så blir den vanligaste reaktionen att det är killgöra eller att dom ler lite roat och överseende som om man skojade med dom.

För att inte tala om reaktionen i affärer när man ska köpa delar försäljarna beter sig som man vore en idiot och försöker pracka på en dyra och dåliga delar.

Det skulle inte förvåna mig om det finns en del tjejer som använder manligt alias för att slippa sånt beteende och bli behandlade som normala människor och inte våp.

 

Kul med ett tjejinlägg! :-)

 

"Road av IT" kanske kan förstås lite olika... Personligen tror jag att det finns många kvinnor som är roade av hemsideskapande, den tron har nog TV och datatidningar bidragit till. Jag tycker det brukar vara minst 50% tjejer på bilderna i de sammanhangen.

 

Fastän om det gäller att pula under "motorhuven" undrar jag...

 

Och att de "ler lite roat och överseende" är kanske som när medelsvenssongubben dristar sig handla i handarbetsaffären. ;-)

 

Ordet "våp" har jag inte hört på jättelänge, jag slog för säkerhets skull upp det: en rädd, tafatt person

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt och mina vänninors fall betyder road av IT dels spel och dels vad som finns under skalet.

Vi är glada amatörer som bygger i kapp, när någon uppgraderar så kliar det i fingrarna på oss andra och så rullar det på

Börgade själv med en IBM 66MHz 16MB minne och 120Mb HD för tre år sedan vilken efter 5 större ombyggnader har blivit en AMD 1700MHz 512MB minne och 40GB HD allt som är kvar från starten är diskettstationen.

Ingen av oss har faktiskt gort någon hemsida men man kanske skulle pöva på det.

Som exempel på vilket bemötande man vanligtvis får i butiker, för ett par veckor sedan gick jag in i en välkänd data firmas butik och tänkte köpa ett nytt grafikkort främst för spel när jag sa detta till försäljaren försökte han mycket envist försöka sälja mig ett ATI Radeon 32 DDR vilket enligt försäljaren var det bästa för spel och DVD just nu.

Tänker köpa ett Radeon 9000 från nätet i stället det borde vara lite bättre.

Fjompa hade kanske varit ett mer passande ordval för hur man blir bemött jag vill dock inte generalisera (det vore ju diskriminering) det finns killar som behandlar en som normal trots att man gillar It. :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laird:

Det skulle inte förvåna mig om det finns en del tjejer som använder manligt alias för att slippa sånt beteende och bli behandlade som normala människor och inte våp.

 

Jag har också slagits av misstanken att det kan finnas ett antal "maskerade" tjejer här, men också att en anledning kunde vara att man kanske vill slippa bli flirtade med. ;-)

 

Men ändock är det nog en avsevärd snedfördelning. Har du Laird några teorier om varför? Är det (ännu) så pass få kvinnor som är intresserade av "IT och teknik? Och isåfall varför?

 

Eller är det något hos eForum som gör det otrivsamt för kvinnor?

Borde det kanske ha en layout i rosa? ;-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror nog mycket på den attityd man möter ute i sammhället tjejer ska inte vara intresserade av data teknik det anses inte kvinligt.

 

Unga är mycket påverkade av vad som är inne och vill inte gärna bli förknippade med sånt som får dom att verka annorlunda.

 

Tittar man på barn så är tjejerna ofta lika intresserade och insatta som killarna men när dom börgar skolan verkar det som om intresset dör ut vilket jag till stor del tror beror på den attityd dom möter bland kompisar och lärare för att inte tala om massmedias bild av kvinnor.

 

Min brorsdotter bestämde sig för att läsa en extra data kurs i mellanstadiet och då frågade läraren om hon var riktigt säker på att hon verkligen ville det särskilt med tanke på att det var mycket teknik och mest killar i gruppen, jag tycker det säger mycket om den attityd som är förhärskande.

 

Varför inte grå metallic och gult det vore snyggt lägg sedan till några drakar som slingrar sig runt ramen det vore perfekt. :-)

 

[inlägget ändrat 2002-12-05 17:37:57 av Laird]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Unga är mycket påverkade av vad som är inne och vill inte gärna bli förknippade med sånt som får dom att verka annorlunda.

 

Oj! Är det fortfarande så - jag hade börjat tro att ungdomar nuförtiden strävade efter att vara individuellt annorlunda.

 

Tittar man på barn så är tjejerna ofta lika intresserade och insatta som killarna men när dom börgar skolan verkar det som om intresset dör ut vilket jag till stor del tror beror på den attityd dom möter bland kompisar och lärare för att inte tala om massmedias bild av kvinnor.

 

Om snedfördelningen vad gäller intresset för "IT och teknik" ökar när barnen så smått börjar bli vuxna kanske det det beror på hormonerna, feromonerna och allt vad det heter...? Att det trots allt är gener och "instinkter" som då tar makten över individens intressen och beteende?

 

Ett intressant exempel på en lite annorlunda värld, är ombord på "Startek Voyager". Livet i och handhavandet av det enorma, resursstarka och högteknologiska rymdskeppet styrs med befälhavaren kapten Kathryn Janeway's "moderliga" järnhand. Med samma suveräna kontroll som hon hon behärskar lösandet av mer vardagliga mellanmänskliga problem, löser hon konflikter med eller mellan andra i universum levande civilisationer. Och detta med aktivt användande av såväl psykologi, list och diplomati som med faskanoner, fotontorpeder, traktorstrålar m.m..

Det verkliga supersnillet ombord ifråga om "IT och teknik" tycks vara den unga kvinnan Seven of Nine och chefen för "maskin" är kvinnan Lt B'elanna Torres. Jag funderar mycket på om hon kommer att begära mammaledigt när barnet hon väntar, kommit.

 

Arbetskläderna för såväl kvinnor som män är en unisex-uniform.

 

Kanske kunde livet ombord på "Startek Voyager" tjäna som förebild för livet på Jorden?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore det inte så fortfarande så skulle nog mobbningen minska inte öka.

 

Om hormoner och gener styrde allt så skulle karlar hasa omkring men en klubba och säga ugg.;-)

 

Så klart hon inte ska vara barnledig det vore ju bättre om hennes karl är det han är ju inte lika viktig.

 

Nog skulle Star trek voyager kunna ge lite ledning för jordlivet, det jorden behöver är totalt matriarkat! :-)

 

Fram för mer Sf i tv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så klart hon inte ska vara barnledig det vore ju bättre om hennes karl är det han är ju inte lika viktig.

Är det bästa för barnet av underordnad betydelse?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om hormoner och gener styrde allt så skulle karlar hasa omkring men en klubba och säga ugg.;-)

 

Lol, den var bra! Definitivt värt en poäng.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det är någon skillnad om det är pappa eller mamma som är hemma med barnet bara någon av dom är det så länge det behövs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det är någon skillnad om det är pappa eller mamma som är hemma med barnet bara någon av dom är det så länge det behövs.

Personligen föreslår jag att B'elanna Torres och Tom Paris börjar jobba halvtid växelvis efter sitt barns födelse, och därmed sköter och umgås med det lika mycket.

 

Om hormoner och gener styrde allt så skulle karlar hasa omkring men en klubba och säga ugg.;-)

 

Tycks passa in på ishockeyspelarna.

 

När jag skrev:

"Om snedfördelningen vad gäller intresset för "IT och teknik" ökar när barnen så smått börjar bli vuxna kanske det det beror på hormonerna, feromonerna och allt vad det heter...?"

Att det trots allt är gener och "instinkter" som då tar makten över individens intressen och beteende?", syftade jag nog mest på att tjernas hormoner m.m. gör att de "får annat att tänka på", eller rättare börjar behärskas av de inbyggda drifter som gör att människan ännu ökar i antal på Jorden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så klart hon inte ska vara barnledig det vore ju bättre om hennes karl är det han är ju inte lika viktig.

 

Men.. Småbarn äter ju mjölk från sin mamma, ska vi bestämma över naturens gång och förhindra detta otyg eftersom det inte är rättvist?

 

Visst finns det olika typer av ersättningar, men forskningen har ju bevisat modersmjölkens viktighet särskilt när det gäller immunförsvaret på små barn..

 

*Undrande*

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det trots allt är gener och "instinkter" som då tar makten över individens intressen och beteende?", syftade jag nog mest på att tjernas hormoner m.m. gör att de "får annat att tänka på", eller rättare börjar behärskas av de inbyggda drifter som gör att människan ännu ökar i antal på Jorden

 

Enligt alla undersökningar så är det killarna som är dom som mest "får annat att tänka på" tjejerna är mindre fixerade vid sådant, tror snedvridningen beror mer på inlärda beteenden från massmedia och samhället än det biologiska arvet.

 

I B'elannas och Paris fall så har hon ett mer kvalificerat jobb och det är nog svårt att hitta en ersättare med den begränsade befolknings mängd dom har ombord, Paris verkar mest vara lite av en mångsysslare och är troligen mycket lättare att ersätta.

 

Dom första månaderna behöver barnet självklart modersmjölken men sedan finns det väl inga bevis för att en långvarig ammning skulle vara bra, såg något om att det till och med kunde leda till allergier och liknande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt alla undersökningar så är det killarna som är dom som mest "får annat att tänka på" tjejerna är mindre fixerade vid sådant...

 

Jag syftade på att - enligt mina fördomar - så är det en väldigt stor/större andel av kvinnorna (95%?)som mest av allt i livet önskar få barn, vilket jag anser beror på "instinkten".

Eller skulle det också också bero på "inlärda beteenden från massmedia"?

 

Dom första månaderna behöver barnet självklart modersmjölken men sedan finns det väl inga bevis för att en långvarig ammning skulle vara bra, såg något om att det till och med kunde leda till allergier och liknande.

Jag har uppfattat det som att amning tryggar ett gott immunförsvar.

Väger man in rönen som presenterades alldeles i veckan att allergier kan uppstå pga av bristande "härdning" i barndomen, kunde det ju möjligen tänkas att det är mindre lyckat om barn enbart skulle få modersmjölk i många år.

Om inte annat är det väl taskigt om fibrer i den... ;-)

 

I B'elannas och Paris fall så har hon ett mer kvalificerat jobb och det är nog svårt att hitta en ersättare med den begränsade befolknings mängd dom har ombord, Paris verkar mest vara lite av en mångsysslare och är troligen mycket lättare att ersätta.
Kanske borde väl B'elanna och Tom få bestämma själva hur de ska fördela föräldraledigheten, men jag hoppas verkligen att Kathryn ändå med sin klokhet försöker påverka dem att dela fifty/fifty på tiden med barnet!

Eller är B'elanna en obotlig karriärist som sätter jobbet framför rymdbebisen?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Paris verkar mest vara lite av en mångsysslare och är troligen mycket lättare att ersätta.

Paris är den bästa piloten.

 

Dom första månaderna behöver barnet självklart modersmjölken men sedan finns det väl inga bevis för att en långvarig ammning skulle vara bra, såg något om att det till och med kunde leda till allergier och liknande.

Vet man det säkert i B'elannas fall hon är ju hälften Klingon och hälften människa.

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om hormoner och gener styrde allt så skulle karlar hasa omkring men en klubba och säga ugg.;-)

 

Det gör vi ju fortfarande, enda skillnaden är att klubban ersatts av mobiltelefonen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske borde väl B'elanna och Tom få bestämma själva hur de ska fördela föräldraledigheten, men jag hoppas verkligen att Kathryn ändå med sin klokhet försöker påverka dem att dela fifty/fifty på tiden med barnet!

Eller är B'elanna en obotlig karriärist som sätter jobbet framför rymdbebisen?

 

Vad jag menade var att med tanke på den situationen dom är i och dom kriser som ständigt uppstår så behövs bästa person på jobbet, under normala omständigheter så är nog fifty/fifty en bra lösning.

 

Jag syftade på att - enligt mina fördomar - så är det en väldigt stor/större andel av kvinnorna (95%?)som mest av allt i livet önskar få barn, vilket jag anser beror på "instinkten".

Eller skulle det också också bero på "inlärda beteenden från massmedia"?

 

Jag tror nog längtan efter att vidare befodra sina gener är lika stor hos båda könen, det där med att 95% av alla kvinnor anser barn är allt det är nog en massmediabild och en fördom som tvingas på dom som inte anser det utan vill göra kariär också.

 

Det är nog där en del av problemet ligger det förväntas oftast av kvinnor att dom ska ge upp sin karriär och studier för att satsa helt på barnen och familjen och av män att dom ska satsa allt på jobbet om fördelningen var fifty/fifty så skulle vi nog snart se fler kvinliga datateknikern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gör vi ju fortfarande, enda skillnaden är att klubban ersatts av mobiltelefonen.

 

Trevligt med en insiktsfull man ;-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I B'elannas och Paris fall så har hon ett mer kvalificerat jobb och det är nog svårt att hitta en ersättare med den begränsade befolknings mängd dom har ombord, Paris verkar mest vara lite av en mångsysslare och är troligen mycket lättare att ersätta.

 

Vad jag känner till är det runt 150 individer ombord så nog borde det väl kunna finnas goda möjligheter fixa en vikarie. Och förresten verkar du ju anse Tom's arbetsinsatser inte mycket värda, så vad vore väl naturligare än att han lärdes upp till vikarie?

 

Vad jag menade var att med tanke på den situationen dom är i och dom kriser som ständigt uppstår så behövs bästa person på jobbet, under normala omständigheter så är nog fifty/fifty en bra lösning.

 

Vad jag förstått pågår ilar väl under normala omständigheter rymdskepppet fram nonstop dygnet runt?

Och jag förmodar att B'elanna inte varit i tjänst dygnet runt?

Om hon går ner till halvtid stannar väl inte rymdskeppet för det...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå det, vem har högre rang av dom två till slut? Paris rang har juh lite av en jojo-statistik bakom sig så jag kom på mig själv med att inte kunna svara på min fråga ;)

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag känner till är det runt 150 individer ombord så nog borde det väl kunna finnas goda möjligheter fixa en vikarie. Och förresten verkar du ju anse Tom's arbetsinsatser inte mycket värda, så vad vore väl naturligare än att han lärdes upp till vikarie?

 

Håller inte han redan på att bli sjukskötar vikarie.

Tycker av vad jag har sett av serien att det inte verkar finnas någon lika kvalificerad maskinchef ombord.

Det är inget fel på Paris han drar sitt strå till stacken men B'elanna är den som har det mest kvalificerade jobbet och det är nog lättare att få fram en vikarie till honom.

 

Vad jag förstått pågår ilar väl under normala omständigheter rymdskepppet fram nonstop dygnet runt?

Och jag förmodar att B'elanna inte varit i tjänst dygnet runt?

Om hon går ner till halvtid stannar väl inte rymdskeppet för det...

 

Normalt kan dom hämta upp vikarier, utbytare och extra personal på jorden eller andra utposter, där dom är nu är det nog rätt svårt att göra så.

Skall inte skeppet igentligen ha en betydligt större besättning ombord dom talar ju lite då och då om att dom är underbemannade.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller inte han redan på att bli sjukskötar vikarie.

Tycker av vad jag har sett av serien att det inte verkar finnas någon lika kvalificerad maskinchef ombord.

Det är inget fel på Paris han drar sitt strå till stacken men B'elanna är den som har det mest kvalificerade jobbet och det är nog lättare att få fram en vikarie till honom.

 

Vem menar du att Tom vikarierar för?

Hur var det nu? Finns det inte redan någon avbytare till B'elanna... eller kastar man ankare när hon har ledigt?

Stackars hon, och stackars alla ombord om B'elanna är oersättlig...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uhoh, helt plötsligt blev det inte lika tufft med en qtek 1010 i handen längre... hmm .. :9

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem menar du att Tom vikarierar för?

Hur var det nu? Finns det inte redan någon avbytare till B'elanna... eller kastar man ankare när hon har ledigt?

 

Är det inte meningen att han ska ta över när hologramet inte funkar?

Har inte sett någon annan i serien som verkar kapabel att ta över B'elannas jobb så fort det är något problem så måste hon ju ta hand om det.

 

Har visserligen missat något avsnitt så det finns kanske någon mer som är lika kunnig men vem i så fall?

 

När det gäller gårdagens avsnitt var det ett inlägg i stammcells frågan, det är ju stort motstånd mot detta i religiösa grupper i USA?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte meningen att han ska ta över när hologramet inte funkar?

Har inte sett någon annan i serien som verkar kapabel att ta över B'elannas jobb så fort det är något problem så måste hon ju ta hand om det.

 

Har visserligen missat något avsnitt så det finns kanske någon mer som är lika kunnig men vem i så fall?

 

Jaså, du menar att Tom lärs upp som vikarie för akutläkarhologrammet...?

 

Isåfall ställs nog rätt höga fodringar på intelligens.

 

Igår sa Tom - om jag minns rätt - något om att den enda klingon han fruktar är hans fru när hon tvingats jobba dubbla skift. Något som tyder på att det faktiskt finns flera som kan sköta hennes jobb.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...