Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vart surfar ni?


NoiseKiller

Rekommendera Poster

Blev lite inspirerad av diskutionen vid fikat över vad som loggas på arbetsdatorn mm.

Vad vågar du göra med datorn på jobbet? Vart vågar du surfa?

Själv har jag ingen större insikt i vad som loggas eller vart det loggas, men porrsiter har man full förståelse för att man ska undvika. Vem övervakar sånt?

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz - eforum, bil.zon.se och aftonbladet.se går hett. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag surfar ingenstans förutom de stora webbplatserna typ aftonbladet, expressen, idg, google och liknande.. Detta gör jag inte ens hemifrån. Om jag behöver någonting från nån "ljusskygg" site så använder jag olika typer av anonymizers, dock bara hemifrån.

 

Detta kan tyckas vara väldigt mycket paranoia, men faktum är att någon ser alltid vad man varit och vad man gjort, om inte annat på den siten man har besökt. Så jag har valt att från jobbet hålla mig "ren". Hemifrån är det som sagt lite annorlunda, men jag försöker ändå vara försiktig där också.

Att jag är så paranoid kan väl delvis bero på att jag jobbar/har jobbat med såna saker, och vet ungefär vad det handlar om.

 

Sen kan man ju alltid fråga sig vem som ska använda all information som samlas in, och där har ju såna kryp som spammare gjort en hel verksamhet av att snoka upp e-mailadresser och fylla dom med skräp. Detta är något man slipper om man är lite försiktig.

 

Mina 2 cent :-)

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag surfar ingenstans förutom de stora webbplatserna typ aftonbladet, expressen, idg, google och liknande..

 

Jag vet personer som varit nära att mista jobbet/få sänkt lön pga att de läser för mycket tidning på arbetstid.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jojo, självklart ska man göra det med måtta... Men det gäller ju allting, du kan inte sitta och fika i 4 timmar varje dag, eller sitta på muggen halva arbetsdagen, det kommer snart upptäckas och du kommer få förklara dig. Men med lite sunt förnuft och måttfullhet så kan man ju tillåtas att läsa lite tidning emellanåt. Trots allt så tar många av oss i databranschen kortare lunchraster och kafferaster än andra. Vi sitter ofta kvar vid datorn och intar fikat, vilket innebär att man då kan använda sin jobbdator för att samtidigt läsa tidningen utan att för den skull förspilla arbetstid på detta.

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag håller med dig, men just i detta fallet som jag vet, så var det inte med måtta. Det var någon timme om dagen och detta samtidigt som personen sa "jag har inte tid" ganska ofta....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

just i detta fallet som jag vet, så var det inte med måtta. Det var någon timme om dagen
Min fråga blir då hur de upptäckte det?

Jag kan tänka mig att nån fw eller liknande loggar åtkomsten till aftonbladet.se.. Och om det är återupprepade träffar under 60 minuter kan man ju misstänka en timme.

Men vaddå, jag laddar om eforum ganska ofta.. Betyder det att jag bara sitter på eforum och aldrig jobbar? Inte då!

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem övervakar sånt?

 

På mitt jobb sköter dataavdelningen sånt. Eftersom man ofta går via en proxy, så loggas väl allt, men det finns program som "väcker" övervakningspersonalen, när nån surfar på lite väl extrema saker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fråga blir då hur de upptäckte det?

 

Busenkelt. Kollegorna såg skärmbilden en kort stund när de klev in i rummet, innan bilden minimerades. Kollegorna gick sen in där lite då och då för att se om det fortsatte.

 

Sedan fick jag jobbet att gå igenom loggfiler etc (proxyserver)....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollegorna såg skärmbilden
Ok.. Låt mig dra slutsatsen att så länge man bara sköter sin uppgift och tar sig tid för andra så behöver man inte oroa sig? :) Just det, och hålla sig borta ifrån.. dumheter. ;)

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

[inlägget ändrat 2002-12-03 16:46:58 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men det finns program som "väcker" övervakningspersonalen, när nån surfar på lite väl extrema saker.

 

Undrar om vissa poltiska partier webbsidor hör dit?

 

/Johnny - Över 400 (o)seriösa inlägg!

GOD JUL!

http://www.johnnyronnberg.com/weise - En levande legend!

http://www.johnnyronnberg.com/fuglesang - En blivande legend?

Det blir som de blir, det blev som de blev.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Jag brukar diskutera med nätverketeknikern om det innan (t.ex får jag installera ICQ? Please, Please, Please!) och förklara mina intressen.

 

Annars brukar jag vara nätverksteknikern (varit så på alla jobb utom 2) så då spelar det ingen roland. Brukade hålla en lektionssal öppen efter arbetstid för elever som ville surfa på "andra sajter" än de som normalt accepteras. Chefen gnällde men insåg att det var bättre (belöning för gott uppförande av eleven under dagen)

 

Mvh

Glenn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan av denna tråd bara inse att jag kan tacka min lyckliga stjärna för att jag som it-ansvarig på firman är den enda som har lite koll. Vår it-kunskap är så låg att det räcker med ett kletz för att folket ska börja hojta. Annars hade jag garanterat fått bumsen för länge sen (kan iofs vara svårt att bumsa ägaren:-)

Danne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få lite ny fart i diskutionen idag går jag steget djupare.. :)

Hur är det med VNC, RDC å allt vad det kan kallas. Remote-program som gör att man kan sitta på jobbet å pilla med hemdatorn..? Hur upptäcks det i loggar mm?? Där behöver kollegorna inte ana något om man kör fullskärm med identiska inställningar mm (förutsatt att man inte gör något som ser skumt ut då).

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du proxyserver syns det i loggen, men normalt sitter man inte och läser loggfiler för att leta efter folk som gör fel saker på sin arbetstid.

 

Har man tid att sitta och pela med privata saker på arbetstid, då bör man nog prata med chefen. Jag menar, är det en trend genom hela företaget ska man nog börja fundera på ett annat jobb?

 

Självklart kan man göra sånt ibland, men kan man sitta flera timmar varje dag och icke-jobbsaker så är något fel...

 

Man har ju förhoppningsvis ett jobb därför att företaget behöver ens tjänster?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med VNC så bör de bara kunna se en dataström mellan din dator och den dator du anslutit mot. Själv använder jag mest unixsystem, och där använder man ssh för att ansluta mot andra datorer (och kan även forwarda t ex X via ssh), och i detta fallet så ser de endast en dataström mot port 22 på en fjärrdator. Dataströmmen är krypterad så de kan inte se något av innehållet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du proxyserver syns det i loggen, men normalt sitter man inte och läser loggfiler för att leta efter folk som gör fel saker på sin arbetstid.

Jag börjar gilla den här tråden mer och mer. :)

Facket säger att man inte ens får kolla sin privata e-post på jobbet utan att fråga chefen om det är ok.

Men å andra sidan så lär ingen märka om man gör det såvida man inte gör det 2h isträck och ber kollegorna vänta under tiden..? :)

 

Ett av mina stora orosmoment är då jag googlar för att söka hjälp i jobbet. T.ex. om man ska skriva en kodsnutt man är osäker på, eller letar efter ett litet program som kan hjälpa till i jobbet... Om det blir massa loggar i proxyn att jag sitter å googlar flera gånger om dagen, då vill jag inte riskera sparken bara för att jag sköter mitt jobb. :/

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag börjar gilla den här tråden mer och mer. :)

 

Så trevligt.

 

Facket säger att man inte ens får kolla sin privata e-post på jobbet utan att fråga chefen om det är ok.

 

Beror på fack och arbetsgivare, men det finns visst de som har sådana regler. Gäller det telefonsamtal också?

 

Men å andra sidan så lär ingen märka om man gör det såvida man inte gör det 2h isträck och ber kollegorna vänta under tiden..?

 

Man är inte så smart i så fall.....

 

googlar flera gånger om dagen

 

Googla på, ingen kan hänga dig för det. Dessutom kan du ju motivera vad du gjort och varför. När du klickar på ett svar i listan, kommer ju även den URLen att loggas och då man (kanske) se var du varit. Lite trist bara om du får upp en massa porr och sexlänkar....;))

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handlar det bara om vart man surfar? Om väldigt många på ett företag är ute på Internet-sidor så belastas deras nät i samma grad. Själv jobbar jag inom Stockholms Läns Landsting. Som anställd får man ta del av ett dokument som säger att Det är inte tillåtet att använda Internet för privat bruk på arbetstid. Det går att tolka på många sätt, man kan stanna efter arbetstiden, surfa på rasten osv. Ett av skälen till att det inte är tillåtet, är att nätet belastas för mycket så att nödvändig trafik kan hindras.

 

/Max

 

PS. Grattis NoiseKiller till inträdet på Topp 10 skribenter!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller det telefonsamtal också?
Jag läste lite broschyrer å sån för ett år sedan och uppfattningen jag fick då var att man bara skulle sköta arbetet och inget annat. Mobiler skulle vara avstängda mm. Men det kändes lite föråldrat enligt mig..?

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det kändes lite föråldrat enligt mig..?

 

Håller med både dig och arbetsgivaren....

 

Arbetsgivaren betalar ju lön till dig för att du ska göra ditt jobb, men samtidigt så borde man få göra kortare privata samtal... Vad gör du om en polare kommer och hälsar på?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS. Grattis NoiseKiller till inträdet på Topp 10 skribenter!
Ja just det.. Hade 1 inlägg kvar när jag gick hem igår. :)

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arbetsgivaren betalar ju lön till dig för att du ska göra ditt jobb
Lön? Jag kallar det bidrag. ;)

 

Vad gör du om en polare kommer och hälsar på?
Tar en kopp, går och sätter mig vid fikabordet. Och jobbar sedan 3 minuter övertid utan att redovisa..?

 

Näe - sån är ju urflippat. Gott omdömme borde ju räcka. Man förstår ju när kollegorna tycker att man gör fel...

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lön? Jag kallar det bidrag. ;)

 

På den tiden jag var anställd kallade jag det närvarobidrag. Nu när jag är egen kallar jag det skatt....

 

Gott omdömme borde ju räcka.

 

Tycker jag med, även en chef har en stunds förståelse när polare kommer och hälsar på. En stund.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I normala fall brukar det vara mycket enkelt att avgöra om man ska använda ordet "var" eller "vart" men när det gäller rubriken i den här trådens första inlägg är det faktiskt svårt :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I normala fall brukar det vara mycket enkelt att avgöra om man ska använda ordet "var" eller "vart"
Japp, men hade jag skrivit var surfar ni kunde jag ju nästan faktiskt också menat var på internet surfar ni? ;)

Syftet var i vilket fall vart någonstans ni styr webbläsaren när ni sitter på jobbet. :)

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...