Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ska byta Moderkaka!


Tjosan

Rekommendera Poster

Dags att byta Moderbord för en P4.

Såg att det finns ett som heter Asus P4B. Det stöder SDram.

Sdram är bra mycket billigare samt jag har en massa själv. Vad är nackdelen med att köra sdram?

 

När jag klockar burken jag har nu så höjer man ju busshastigheten (vilket minnet måste klara) för att höja farten.. men hur blir det då när man kör p4? de kör väl högre busshastigheter?

 

Är jäkligt pris/prestanda medveten.. vill inte betala massa extra slantar för att ddr minnen är mycket snabbare på pappret.. så hjälp mig nu ni som vet...

 

tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P4:an är en krävande arkitektur, du erhåller prestanda genom mycket och snabbt minne. Det är inte värt att satsa på vanligt sdram, priset på PC2700 är såpass lågt så det lönar sig inte att snåla ;)

 

Du klockar bussen, precis som vanligt. Själv har jag klockat en P4 1.8GHz/100MHz buss till 2.65GHz/166MHz buss. P4:an finns i både 100 och 133MHz buss. 256MB PC2700 som är minimum borde inte gå på mer än 600-700kr. Vettigt att satsa på 512MB för ~1500kr dock.

 

Samtidigt kan du juh ta en titt på Granite Bay - dual channel DDR, dock verkar prestandavinsten där minst sagt marginell.

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

[inlägget ändrat 2002-12-03 14:20:28 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

512 Sdram 133 får man för ungefär 500:- på datorbutiken.. en hel tusing att spara in där :)

Sen kräver frugan att hon ska få MINST samma burk som jag.. så allt är x2..

2 tusen sparat där alltså :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

Ett annat tips kan vara att inte posta samma fråga flera gånger?

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=367660

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=367619

 

MVH Jimmie Pettersson

 

[inlägget ändrat 2002-12-03 15:45:08 av Jimmie Pettersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du har så rätt så..

Upptäckte processor o moderbord EFTER jag la in denna.. kollade under m först. inte P.

 

Du som såg till att mitt inlägg där just försvann antar jag.. Trevligt med uppmärksamma människor som du som ställer allt till rätta.. Kanske du hittar fler fel ifall du tittar riktigt noga.

[inlägget ändrat 2002-12-03 16:06:12 av Tjosan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, det är inte värt att spara in en tusenlapp på det till en _snabb P4. Börja med 256MB PC2700 istället i så fall... spara istället pengar genom att köpa den billigaste P4:an (northwood) som du klockar mha ett bra moderkort istället.

 

http://www.zdnet.de/techexpert/artikel/tests/mainboard/200112/p4speicher_05-wc.html (gröna staplarna är sdr sdram, röda är pc2700)

 

http://www.gen-x-pc.com/sdram_ddr_ram_rambus_dram.htm

 

Although we have de-emphasized the importance of main memory speed here, the speed hit that comes with making a main memory access is only going to become worse as processors get faster.

 

sedan är juh moderkorten inte särskilt dyra, 1200-1300kr lär du max behöva lägga för den senaste intelkretsuppsättningen på ett Abit eller Asus kanske.

 

För övrigt ansågs (och anses) väl P4-plattformen med SDRAM som en grosse insult till plattformen ;) ..ska se om jag hittar bättre benchar eller bevis.

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt Weyland.. Du hjälpte mig en hel del där :)

fast jag är inte hundra procentigt säker på att skippa sdram.. kanske man skaffar ett kombo kort, sdram/ddr :) Så kan man uppgradera senare..

 

Tack för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...