Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kylprogram


Hakinger

Rekommendera Poster

Jag laddade ner en ny beta av programmet Vcool. Ett program som jag använt länge på min förra dator och som jag varit mer än nöjd med.

 

Nu kom då betan som stöder KT400, och den kyler den bra nu också. Men nu har jag blivit lite misstänksam, som man blir när nånting fungerar för bra. Så fort man sätter igång den så sjunker tempen från 42C (idle) ner till 29C, den droppar 10 grader på två tre sekunder för att gå ner resten efter kanske tio sekunder senare.

 

Fläkten, som sänker rotationshastigheten när cpu-värmen sjunker, går från 1400 varv till 850v/m (och det blir annu tysssstare :). Kanske beror det på att jag har en bättre fläkt än förut på min gamla TB 1400Mhzare, men jag undrar om nån vet ifall såna här instruktiner som den ger processorn verkligen kan kyla av så snabbt?

 

 

---------------------------------------------------------------------------------

Gigabyte 7VAXP Athlon XP 2400+, 512PC2700 DDR, 256PC2100 DDR, Inno3D GF4Ti4600. WinXP Pro.

 

[

[inlägget ändrat 2002-12-03 12:55:07 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så fort man sätter igång den så sjunker tempen från 42C ner till 29C, den droppar 10 grader på två tre sekunder för att gå ner resten efter kanske tio sekunder senare.
Jag hade blivit ganska misstänksam i en sån situation.. Helt klart. ;)

Vilket program mäter du tempen med?

Menar du att du har en TB1400 som håller 29°C idle? Nästan så jag känner mig kränkt. ;)

Vad håller datorn för temp i bios? Har märkt att vissa program driver upp temperaturen t.ex. ett webcam-program som uppdaterar bilden varje gång någon "ansluter" till porten. Den ligger å driver på för fullt, undra om VCOOL stoppar den aktiviteten - då kan jag tänka mig att temperaturen faller ganska drastiskt. Men det låter fortfarande underligt..

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att du har en TB1400 som håller 29°C idle? Nästan så jag känner mig kränkt. ;)

He,he..Nä det var mitt förra system, en Abit KG7lite och TB 1400 + en Taisol 9200***-nånting fläkt, Nu har jag som som specen i botten av meddelandet säger.

 

Vilket program mäter du tempen med?

Det är också lite lustigt, Sandra och Speedfan säger 44-45 hela tiden, vare sig Vcool är igång eller inte, + en eller två grader i full load. Speedload ska stödja KT400-chippet, jag vet inte hur det är med Sandra, men det är nog programmen som inte pratar riktigt med temperaturgivaren.

 

Gigabytes överklockningsprogram Easytune (har klockat upp 100Mhz) säger dom värdena jag nämnt, bios säger samma sak som Easytune, dvs 40 (eftersom Vcool inte är igång där)

Vcools tempvisare funkar inte än, men det kan tydligen vara så i den här betan.

 

Den ligger å driver på för fullt, undra om VCOOL stoppar den aktiviteten - då kan jag tänka mig att temperaturen faller ganska drastiskt. Men det låter fortfarande underligt

Jag har inget sånt program [webcamprogram] igång. På förra datorn så sjönk ju tempen bortåt 15 grader med Vcool, men det gick inte så snabbt som nu, det kunde ta bortåt minuten eller så innan man kommit ner dom 15 graderna. Men kanhända att min nya fläkt är supereffektiv.När jag köpte den så var jag bara ute efter att få ner ljudet, men om man för 279kr får ner tempen såpass, då har man ju gjort ett riktigt kap ;)

 

---------------------------------------------------------------------------------

Gigabyte 7VAXP Athlon XP 2400+, 512PC2700 DDR, 256PC2100 DDR, Inno3D GF4Ti4600. WinXP Pro. Arctic Cooling COPPER Silent PRO (Mycket tyst:)

 

 

[inlägget ändrat 2002-12-03 15:24:32 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...