Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Log shipping


patrik wikström

Rekommendera Poster

patrik wikström

Finns det någon som erfarenhet av SQLserver 2000 och log shipping? Går det att göra med standard edition eller krävs det enterprise edition? Jag är ute efter ett sätt att säkra databasen mellan backuperna, ska jag använda log shipping eller finns det ett bättre alternativ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inget om Log Shipping och är lite nyfiken på vad du menar med säkra databasen mellan backuperna.

 

Jag trodde transaktionslogen gjorde det jobbet?

 

Berätta gärna mer.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MattiasCanberger

Ta logfilsbackuper istället för logshipping. Dessa kan du göra typ en gång i timmen.

Om något skiter sig med din databas, ta direkt en logfilsbackup, innan du gör något annat.

Sedan kan du fixa eventuella problem genom att läsa tillbaka en db-backup och alla efterföljande logfilsbackuper.

 

All data innan senaste logfilsbackupen kommer då att finnas kvar.

 

Logshipping wizarden finns enbart i SQL Server Enterprise. Är du lite händig kan du dock göra det själv. Logshipping bygger också på logfilsbackuper som hela tiden "restoras" till en annan server.

Har aldrig gjort detta själv men kan ej se någon anledning till varför det ej skulle gå att göra själv med två SQL Agents jobb (Ett på den primära servern som kör backuperna och lägger backufilerna på ett share på nätverket, ett annat jobb på den sekundära servern som gör restore med hjälp av dessa dessa filer)

 

Kolla upp logfilsbackuper och Log shipping i Books Online så förstår du nog hur det funkar

 

/Mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...