Just nu i M3-nätverket
Jump to content

AMD vs Intel

Heinek

Recommended Posts

Är på g att uppgradera min dator så lite funderingar..

Är en AMD Athlon XP 2000+ (1,67GHz) likvärdig med en P4 2GHz? förutom att den är billigare.

Prismässigt så ligger Pentium 4 Celeron 2 Ghz lika med AMD så hur är den om man jämför med AMD processorn ovan?

Antar att det är bättre att satsa på en AMD än p4 celeron, eller?

Jag skulle vilja påstå att AMD:s XP2000 är både snabbare och billigare än en P4 2GHz men då får jag väl alla eforums Intelälskare på halsen. ;)

/JANspeed

[inlägget ändrat 2002-12-03 08:48:36 av JANspeed]

Att AMDs XP2000+ är mer prisvärd än Intels P4 2GHz är väl inte så mycket hymla om. :)

Dock är jag nöjd med mitt senaste inköp P4 2.4 GHz (533 MHz buss) och 512 MB 333 MHz minne, en Artic SS P4 fläkt och Zalmans fläktlösa kylning för grafiken. Min dator är inte tyst den är supertyst. :)

ProfBaltazar

”To be or not to be ...”

Själv sitter jag med en XP 1600+ och funderar på framtiden för Socket A. P4 för Socket 478 finns nu i 3.06GHz och verkar kunna öka lite till. AMD har tappat lite i racet (tillfälligt).

Kommer Socket A leva kvar länge till? Kommer jag kunna uppgradera min burk med en motsvarade 3200+ utan att den förbrukar 100W?

Sen ska man nog titta på vilka generationskiften(även de runt om CPU'n) som håller på att ske.

Lustigt, skulle precis fråga om det! ..eller liknande i alla fall.

När (vid vilken modell/hastighet) har Intel förändrat/förbättrat Pentium 4, och vad har de gjort då? Uppenbarligen har en övergång från 400 till 533 MHz FSB gjorts, men förutom det, finns det några processorer man bör undvika?

När (i modellsortimentet) började de till exempel använda .13-micron-teknik?

Och vad är Northwood (ny kärna?) och när började det användas?

Jag hittar naturligtvis ingen vettig info på intel.com. Vill inte köpa en "gammal" processor..

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

[inlägget ändrat 2002-12-03 22:04:03 av jonasn]

[inlägget ändrat 2002-12-03 22:06:35 av jonasn]

Jag köpte ett Asus P4PE, kanske inte det mest prestandamässigt bästa, men jag är nöjd.

ProfBaltazar

”To be or not to be ...”

Det finns nog en gammal sanning; Intel har stabilare chipset och är då ett bättre val om man har gott om pengar och man kan kosta på sig att uppgradera ofta. Men AMD behåller sina standarder längre, så man kan tjäna en hel del på att slippa byta generation på moderkort/CPU/minne så ofta.

Jo, men i datorvärlden så gäller inte gamla saker längre ;)

Det var ett bra tag sen som det fanns underlag för det argumentet tycker jag. Får se när hammaren kommer, men då lär även amd användare få byta moderkort ;)

Tjoff

[inlägget ändrat 2002-12-03 22:20:32 av tjoff]

Japp. Socket A:s dagar verkar vara räknade. Om jag skulle jag fundera på en ny burk den närmsta framtiden skulle jag inte välja den plattformen.

Det verkar dock som Athlon XP baserad på "Barton" med 512 KB L2 Cache kommer för Socket A. Med en sån uppgradering borde hålla liv i min burk något år till ;)

CJ Björkdahl

Jag sitter och väntar på 64-bitarsprocessorer för "massorna". Innan dess tänker jag bara byta ut min duron-propp mot en XP. Så får burken surra några år till..

MVH

pedagogen

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...