Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Webbserver + annan dator i bostream


Haren

Rekommendera Poster

Jag vet att snarlika frågor har kommit upp här förut men inte hittat en som svarar på min exakta fråga, och jag har lite speciella omständigheter.

 

- Jag ska ha två datorer (dator 1 och 2)

 

- Dator 2 ska vara webbserver som ska kommas åt direkt via mitt IP.

 

- Dator 1 och 2 ska vara ihopkopplade, Dator 1 ska kunna komma åt dator 2's filer (med fildelning)

 

- Jag har två nätverkskort och en hubb.

 

- Internetleverantören är Bostream, jag har ett fast IP.

 

- Jag vill komma åt Internet med båda datorerna.

 

Problemet är nog mest, hur gör man så att rätt dator tar hand om anropet till min webbserver? Jag kommer bara köra IIS på ena datorn (dator 2). Ska man då sätta dator 2 som "först i kedjan" och som gateway? Jag är inte så bra på sånt här.

 

OBS! Jag har tidigare lyckats få två kopplade datorer att komma åt Internet samtidigt med endast ett nätverkskort per dator och en hubb, plus programmet cygate. Detta dels på Stockholms studentnät, Chello och på Telia. Fast nu handlar det alltså om delvis inkommande trafik.

-------------------------------

/HAREN

”And never start a sentence with a conjunction”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill uppnå någon form av säkerhet i ditt nät så byter du ut hubben mot en NAT-router med inbyggd 4-portars switch (D-Link, Netgear eller motsvarande). I denna burk öppnar du port 80 mot den ip-adress som dator 2 har och vips är allt i gång. Du bör dessutom komplettera båda datorerna med en personlig brandvägg (Zonealarm, Norton Internet Security eller motsvarande). I och med denna lösning exponerar du inte mer än nödvändigt ut mot internet men du når allt du behöver på internet från båda maskinerna. En NAT-router är en billig försäkring mot många oönskade angrepp (500 - 1000 kronor). Om du väljer Zonealarm så är brandväggen gratis. Det är också vitigt att du uppdaterar maskinerna till senaste patchnivå från Microsoft.

Räkna med att du kommer att bli utsatt för atackförsök ständigt. Jag har ett par hundra entries i min fellogg på min apacheserver per dag trots att jag inte har publicerat min adress någonstans. De flesta av dessa skulle ha placerat Code Red eller Nimbda i min maskin om jag hade kört Windows och IIS utan patchar.

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Japp, attacker råkar man ju ständigt ut för även om jag inte kör en webbserver än =)

 

Du skrev : "I denna burk öppnar du port 80 mot den ip-adress som dator 2 har och vips är allt i gång". Vilken dator syftar du på med "denna burk"? Eller menar du routern? Vad kostar en sån router?

 

-------------------------------

/HAREN

”And never start a sentence with a conjunction”

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta mig om jag bara dundrar in med lite förhandsfakta såhär men jag blev så glad när jag var inne på dlinks sida nu.

Är nämligen själv ägare av en Dlink 704P Internet Gateway (som du behöver fast kanske annan modell).

Anledningen till min glädje är att jag sökte en mjukvaruuppdatering och där fanns en. Att jag sökte uppdateringen är för att min lilla Dlink hänger sig med jämna mellanrum. Och döm av min förvåning när följande text uppenbarade sig:

Ny firmware till DI-704P v.2.61b2

Firmware installeras via webkonfigurationen.

Spara filen lokalt i en mapp på din dator.

Detta fixar anslutnings problem mot Bostream.

Ja ser man på - är det så att du skaffar dig en Dlink 704P och kör Bostream ska du även köra firmwareuppgraderingen. :)

 

Men annars duger en 804 eller 604 (?) perfekt för dina behov.

---

Krångla inte till det med 2 nätverkskort och massa mjukvara. Det blir bara krångligt å säkerheten sjunker med... (Min erfarenhet)

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz - ingen åtkomst av dator hemma pga låst router. :(

 

[inlägget ändrat 2002-12-03 10:58:03 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, tack för tipset... den låter ganska "smart" den där gateway'en ... är den dyr också?

-------------------------------

/HAREN

”And never start a sentence with a conjunction”

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Priset för gateway/router ligger mellan 500 och 1500 kronor tror jag. Det beror lite på fabrikat, modell och inköpsställe. Köp helst en av ett etablerat fabrikat (D-Link och Netgear verkar vara mest spridd) så har du störst chans att få support (från leverantör och, inte minst, här på E-Forum).

Själv har jag en D-Link DI-804 som jag har haft i 16 månader nu utan problem och jag är ansluten mot BoStream och har 4-6 datorer anslutna, varav en webserver.

---/samoht :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm - jag tar tillbaka den där lyckan över att dlink publicerat ny mjukvara till min Dlink 704P.

Unallowable upgrade file!

är allt jag får. :(

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...