Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Val av hårdvara till backup


Johan Augustsson

Rekommendera Poster

Johan Augustsson

Hej!!

 

Vad ska man välja för hårdvara för att ta backup av viktig information. Backupen ska utföras två ggr per dag till skilda enheter. Idag används en tape-backup på 4Gb/band, vilket börjar bli lite lite. Jag hade tänkt mig två vanliga bärbara hårddiskar på ca 20 GB för kopieringen. Vad har ni för åsikter om detta? Är det tillräkligt säkert?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist
Jag hade tänkt mig två vanliga bärbara hårddiskar på ca 20 GB för kopieringen. Vad har ni för åsikter om detta? Är det tillräkligt säkert?

Hmm.. Inget jag skulle rekommendera.

 

För att en backup ska vara "säker" så krävs nästan att du förvarar dessa hårddiskar på separata platser, och inte båda på kontoret då, om det skulle vara så att kontoret brann ner eller att ni råkade ut för inbrott. Och visst. Detta kan vara möjligt men jag gissar att du kommer att bli rätt så less att konka runt med en hårddisk.

 

Jag skulle rekommendera en ny Tape backup istället. Beroende på hur mycket data som ni ska ta backup på så varaför inte satsa på en 20/40GB Tape?? Inte så fasligt dyrt!

 

// Magnus

 

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Augustsson

Hej!

 

Tack för brevet. Självklart måste man ta med sig hårddiskarna när dagen är slut. Detta är inget problem i och med att det redan görs idag.(En modern pocket-HD är ju inte större än 15cm)

 

Jag tänkte mer på säkerheten med mediet hårddisk, är det stor risk att man förlorar data när man släpar med sig dem varje dag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Magnus skrev så är det inget att rekommendera.

 

Jag skulle inte lita på att läsarmen i diskarna håller i längden om de släpas med i en väska hem varje dag.

 

DLT eller AIT är det som gäller, men självklart kan du ju köra på DVD-R eller MO om du vill.

 

C:\>Seb_

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...