Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Crack :(


kisumisu

Rekommendera Poster

Jag råkade ut för nån J**la idiot...asså jag bygger ett nätverk här hemma...med win98.

När jag startade datorn om så stod det att vill jag avsluta det är 3 datorer anslutna.

Ja svarade ja...sen när jag startade datorn upptäckte jag massa skumma saker, installerade Norton Antivirus den dödade 3 virus o nu skannar den hela hd:n o har hittils hittat 6 virus på den datorn. Vad ska jag göra för att slippa sånt här helt...hur kan nån veta min ip nummer? e det nån idiot eller några som bara chansar, svårt o tro? Jag tänkte dessutom ha datorn som privat ftp server (hade inte än)...finns det nåt bra brandväggsprogram som är gratis?

Finns det grejer att spåra efter vem det var o stänga deras internet pga att dom håller på med sånt här sabotage?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ZoneAlarm funkar helt OK och det ska du ha på ALLA datorer som kommer åt internet. Dessutom ska du se till att operativsystemet är uppdaterat till senaste fixnivån.

Det är nog ingen som vet just din IP men många som vet vilka adresser olika ISP har och söker av dom kontinuerligt för att hitta någon som går att attackera.

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok...jaha det ligger så...ja dom kanske har några program som scannar?

Väldigt osäkert när man tänker efter...nu vet jag inte längre vad göra, asså jag hade Linux i den innan men eftersom Linuxen var så svår att använda så installerade jag win98.

Men nu är det kanske så att win98 inte är så säkert om man ska ha en ftp server iden datorn som sitter mellan den nya och adsl modemet?

Ja man kan bara undra hurdant liv vissa har att dom orkar attakera sådär, måste ha nåt fel i huvet...hmm 9 virus :( kanske bäst köra format c: ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några tips:

 

1) Installera NT/2k/XP, inte Win9x.

2) Ha nätverkssladden urdragen tills du uppdaterat systemet till senaste servicepaketet, plugga sedan i den å dra ner allt på windowsupdate.microsoft.com ;)

3) Sätt lösenord på alla konton, inklusive det inaktiverade guest-kontot.

 

Jo, bäst å köra format c: ifall du har några okända bakdörrar installerade...

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Det är gjort nu....men internetdelning får jag inte att fungera :( Inte iaf så som winNt sa att jag skulle göra.

Interna nätverket får jag funka, men så fort jag har brandväggen enabled funkar inte den :(

Kan tillägga att jag fått min bostream funka på 2 datorer med Linux...men nu har jag ju win2000 och på andra datorn där de ska funka har jag windows98 och Linux och båda SKALL internet funka.

Den här datorn funkar bara som router, brandvägg och ftpserver...nån som vet vad man ska göra när man har bostream, kanske nåt speciellt eftersom dom har fast ip nummer osv som de flesta andra operatörer inte har...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hett tipps:

1.Ta papper + penna och sitt ner och rita hur nätet ska se ut. Rita alla NIC:s och skriv ut ip adresser för ALLA datorerna (måste du ha DHCP?) vilken DG du ska ha och var i nätet.

 

2. Kolla att du tänkt rätt och skriv rent kartan.

 

3. Gå systematiskt och kolla alla datorer + kolla datorn som ska vara server.

 

4. Om det inte fungerar, pinga mellan datorerna och rita på kartan.

 

(Det kanske inte fungerar men du vet mer, och troligen vad som inte fungerar)

 

Det låter kanske fånigt, men jag har löst många problem med detta. Typ ”varför sätter vi denna DG på andra sidan av routern” o.s.v.

 

Jo, bostream är bra...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...